sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

יהדות י שראלית להיות יהודי פירושו ליטול חלק בקהילה שהעבר הוא יסוד מכריע בכינונה . זהות , תרבות , תודעה , דת ופרקטיקות יהודיות הן בעלות עומק היסטורי שראשיתן בעבר הרחוק . יהודי הוא , לכן , חבר בקהילה היסטורית . להיות ישראלי פירושו להשתייך לקהילה המכוננת על ידי ההווה במקום נתון - בישראל . הישראליות מכוננת בעיקר על ידי המקום ; העומק הזמני שלה רזה . במושגים היסטוריים , הזמן הישראלי הוא עול ימים . הזמן היהודי והזמן הישראלי אינם מתואמים . המשקל המכריע בקיום היהודי מצוי במסורת העבר הנושאת את מלאות הקיום היהודי ; ואילו הזמן הישראלי הוא זמן ההווה שפניו מופנות אל העתיד . החוויה הישראלית מתגלמת בתחושה של תנועה , שינוי ועיצוב מתמידים ; החוויה היהודית מתגלמת בתחושה של כפיפות , המשכיות והכרה בכוח המחייב של העבר . היעדר התיאום עלול להתגלם בתחושה של מתח , סתירה וקרע בין היהדות לבין הקיום הישראלי ; בין זהות ותרבות יהודית לבין זהות והרבות ישראלית . סדרת הספרים יהדות ישראלית מבקשת לחשוב מחדש על מתח זה . היא איננה עוסקת בתיעוד העבר או בניתוח ההווה , אלא בקשרים שביניהם ובאפשרויות המפרות והמעשירות שעולות מקשרים אלו . ההפריה היא דו כיוונית : העבר הוא עוגן שממנו ההווה מתעצב ושואב את תוקפו ; וההווה מספק פרספקטיבות חדשות לקריאה של העבר . עניינה של הסדרה הוא במיזוג האופקים של הזמן היהודי והזמן הישראלי . הופעת הלאומיות היהודית המודרנית בסוף המאה התשע עשרה הביאה בכנפיה את השאיפה לשנות מן היסוד את הפסיביות הפוליטית שאפיינה את העם היהודי , וקראה לאקטיביזם מדיני במטרה לפתור את בעיות הקיום של העם היהודי . במשך הזמן ונוכח המציאות ההיסטורית החדשה היו היכולת , ולעתים אף הכורח להשתמש כקולקטיב בכוח צבאי וליטול חלק במלחמות , לאחד מן הביטויים הקיצוניים ביותר של אתוס אקטיביסטי זה . הספר חרב פיפיות בידם בוחן את רישומו של האתוס האקטיביסטי בגלגוליו ההיסטוריים כפי שהוא משתקף בכתביהם של הוגים , רבנים ואנשי ציבור בציונות הדתית . נקודת המוצא של הספר היא כי הציונות הדתית היא ביסודה אידאולוגיה מגיבה ומפרשת . היא נושאת בתוכה מחויבות כפולה :

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים

כתר ספרים (2008)בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help