sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

( כש"השסע הדתי חילוני" הופך לסוגיה ראשית של הפוליטיקה המפלגתית בישראל , ( לא טרח להקשיב להם , ומיעט לייצג את זהותם ולבטא את עמדותיהם הייחודיות בסוגיות של זהות יהודית בישראל . הספר שלפנינו בא , אם כן , להציע את תרומתו הצנועה להעשרתם של המחקר האקדמי והדיון הציבורי כאחד בסוגיית זהותם היהודית של מי שמזדהים כמסורתים . ההבנה של מבנה זהות זה , ובעיקר המאמץ לפענח את עולם המשמעויות הנקשר בהזדהות כ"מסורתי" או "מסורתית" הם שעומדים בבסיסו של המחקר שערכתי , והם שהנחו את כתיבת הספר , המבוסס עליו . אדגיש כי גם אם מטרתו הראשית של הספר היא אקדמית ומחקרית , הרי אחד מתוצרי הלוואי הבולטים שלה הוא חברתי ותרבותי - אדרבה גם פוליטי - בעליל . פרשנותו של עולם הזהות והמשמעויות המסורתי הופכת מאליה גם למתן ביטוי לעמדה המסורתית בסוגיות שהפוליטיקה הישראלית אינה פוסקת מלעסוק בהן , לרוב מבלי שתיתן ביטוי לגישה המסורתית . מובן שהעניין האקדמי והמחקרי הכתיב את גישתי , והוא שמנחה אה הטון הפרשני והביקורתי שעולה לכל אורך הדיון . עם זאת , מעבר למטרתו המחקרית , הספר , מעצם התמקדותו בעולמם של מי שמזדהים כמסורתים , הוא בחזקת מתן קול וביטוי ( גם אם זה מעוות דרך המסננות של העניין המחקרי וכללי המשחק האקדמיים ) למי שקולם , עמדותיהם , זהותם והאינטרסים שלהם זוכים לרוב להתעלמות והשתקה . התווית , "מסורתי" על מקורה והשלכות השימוש בה , ראויה לכשעצמה לתשומת הלב , עוד בטרם אפתח את טיעוניי . כפי הנראה , תווית זו שואבת מהבחנה קטגורית רו קוטבית אחרת , קרובה לזו שמבחינה בין ה"רתי" לבין , "חילוני"ה שהצמיח השדה האקדמי , ואשר זכתה לפופלריות רבה בקרב חוקרי מדעי החברה עד לא מזמן . כוונתי היא להבחנה הדיכוטומית בין , "מודרני"ה קרי מי שעבר את תהליך המודרניזציה ( והחילון , שסברו כי הוא נלווה לו כמו מאליו , ( לבין ה"מסורתי" או , "פרה מודרני"ה שטרם עבר תהליך זה , ואשר מזוהה , בין היתר , בדתיותו וביחסו החיובי , הנאמן , אל מסורתו . כך נולד השימוש בתואר "מסורתי" לציונם של מי שנמצאים אי שם על ציר הקדמה , שמוביל בהכרח הלאה מן הקדם מודרניות הדתית אל עבר המודרניות והחילון , אבל טרם השלימו , משום מה , את המסע המתבקש . המסורת נתפסת בהקשר זה בהיפוכן של החירות , המודרניות והקדמה . הנאמנות לה , גרסו חסידי המודרניזציה , כמוה ככבילתו של האדם בכבלי העבר , במנהגיו ובאמונותיו האנכרוניסטיים . פעמים שימשה המילה "מסורת" מעין שם תקין פוליטית . "פרימיטיביות"ל היא זוהתה כמי שמתארת את האנשים הללו , מי שאינם "מודרגים" , "מתקדמים"ו ומכאן

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים

כתר ספרים (2005) בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help