sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מלאותם העצמית , ללא מכלול המרכיבים המכוננים את הווייתם : שפה , תרבות , זיכרון וכוי , שכן , בהעדר מלאות זאת לא מתחולל דיאולוג בין אישים חיים , אלא בין יישויות מופשטות . המפגש הדיאלוגי הוא אפוא מפגש פרדוקסלי שבו בני השיח מפנים מקום לזולתם , נכנסים לדיספוזיציה של קשב , אבל אינם מוותרים על עצמיותם ' . בניגוד למה שבובר חשב , הדיאלוג אינו מחולל התרחשות אונטולוגיה אחרת שבה ה'אני' וה'אתה' חורגים מהווייתם העצמית ; אדרבה , הדיאלוג מתנהל מתוך ובתוך הווייתם העצמית 2 של השותפים . תוכנות יסוד אלו ליוו ומלוות אותי במכלול עבודותי ; אני מבקש להאזין , להבין ולהקשיב לעולה מהטקסטים שאותם אני קורא . אמון על המסורת הפנומנולוגית , אני סבור כי השלב הראשון והמכריע בתהליך ההבנה הוא השלב התיאורי , שבו נעשה מאמץ לאקספליקציה מלאה של הטקסטים . אבל , גם אם שלב זה מלווה בהשהיית השיפוט , 'אפוכה'ב אין בו השתחררות מהמלאות העצמית . אני שב וקורא בטקסטים מתוך lebenswelrn שלי , שמתוכו עולות השאלות המוצגות לטקסטים . מבחינה זו , גם אם רוב פרקי הספר מוקדשים לניתוח הגותם של הוגים אחרים , הרי שגם בפרקים אלו מצויות עמדותי בשאלות , בביקורת או בקבלת העמדות שהטקסטים מציגים . הביטוי המפורש של עמדותי מתחדד יותר בפרקים מסוימים של הספר , בעיקר אלו המצויים בשער החמישי ובשער השישי , שבהם ההרצאה היא יותר תמאטית . פרקי הספר השונים לא נכתבו בהינף אחד . רוב פרקיו פורסמו קודם לכן כמאמרים . אבל סוף מעשה במחשבה תחילה . שאלת היסוד המוצגת בפרק הראשון של הספר . שאלת האפשרות של שיבה אל המסורת , הנחתה אותי כבר בעת הפרסום הראשון של פרקי הספר . הפרקים פורסמו בעבר , לפי תוכנית מסודרת , שיועדה להתמודד עם שאלת יסוד זו , ועתה הם מכונסים שוב יחד , כדי להציג תמונה שלימה ומורכבת יותר . יחד עם זאת , פרקי הספר עברו התאמה למסגרת הנוכחית , כשההבדלים בין פרסומם הראשון לנוכחי נובעים מההתאמה המהודקת לספר , או משינויים שחלו בתפיסותי או בידיעותי . ספר זה הוא רק החלק הראשון בהתמודדות עם שאלות היסוד של מסורת , תרבות וזהות יהודית . כתיבתו של החלק השני : שאלות של תרברת תהרת , הושלמה , ואני מקווה להוציאו לאור בהקדם . החלק השני מהווה נדבך נוסף הנבנה על חלק זה והמפלס , מתוך הדיאלוג , עמדה עצמאית ברורה , החוזרת ומאשרת גם את אופני הדיאלוג . מתוך עמדה דיאלוגית זו , הספר הוא הזמנה למסע תודעתי ביקורתי , שחשיבותו בעצם היכולת לבחון מחדש את המובן מאליו , ולהציג מחדש שאלות הנראות כפתורות מזה זמן רב . כמסע הוא מאפשר השתחררות מן

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים

כתר ספרים (2008)בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help