sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מעוגנת רק בתורה — בהלכה . ואף שלא יכלו להשפיע על מערכת חקיקה ואכיפה של מערכת שלטון לא יהודי הם יכלו לכוון את תגובת הציבור היהודי , ולקבוע לו , ואכן הם קבעו לו , איזה חלק מחוקי השלטון הלא יהודי ממשי עבורו . ובניסוח קיצוני , הציבור היהודי היה כפוף , בעקיפין , רק למערכת חקיקה אחת ; שהרי אושרו רק אותם חוקים "חיצוניים" של מערכת לא יהודית , שנמצאו ראויים לכך , אבל , משעה שאושרו , קיבלו תוקף מחייב . על כן , על אף ההבדל בין יחס סמכות ההלכה לשלטון היהודי ובין יחסה לשלטון הלא יהודי דומים העקרונות שנקבעו כדי לרסן את סמכותם . עקרונות היחס למסגרת היהודית מציינים מהי המגבלה המינימלית שיש להטיל על מסגרת שלטון , וזאת בגלל האהדה הבסיסית שהיא זוכה לה . עקרונות היחס למסגרת הלא יהודית מלמדות עד היכן עשויות המגבלות להגיע אף במסגרת מדינית שאינה יכולה לזכות באותה מידה של אהדה . הכלל "דינא דמלכותא , "דינא היה מקור הסמכויות העיקרי של מסגרת לא יהודית , והוא גם הכלי להגבלתן , על ידי שהוצבו לו סייגים . ברובם נבעו הסייגים מחשש לגורלה של מערכת ההלכה : אם , בגלל הכלל יוכרו גם חוקים הקשורים באמונות ודעות של העמים , ולא רק בעניני המלכות ובצרכיה , עלולה ההלכה להיפגע פגיעה חמורה . 16 על כן , נקבעו סייגים משני סוגים : סייגים בתחומי הלכה מיוחדים וסייגים עקרוניים כלליים . סייגי ההלכה מנעו את החלת הכלל "דינא דמלכותא דינא" על תחומים מסוימים , כגון על המשפט האזרחי—חוץ מן הדרוש לניהול עניני השלטון " . מן החשובים שבסייגים העקרוניים הם : בדיקה של הסכמת התושבים לחוקים , דאגה לשוויון בפני החוק , ומעל לכל , על החוק עצמו לעמוד בדרישות הצדק של התורה וההלכה . גם אם אין מסגרת השלטון שואפת לאותו הצדק , זכאים תושביה , לכל הפחות לא להיפגע מכך . עצם בחינת חוק אם הוא אינו סותר עקרונות יסוד שנקבעו לשלטון כמקור סמכות חקיקה , היא בבחינת הגבלה , שהרי רק אם עמד החוק במבחן הוא קיבל תוקף מחייב . עקרון מעין זה היה הסכמת התושבים לשלטון ולחוקיו . מאחר שהיה קושי אובייקטיבי , שנבע מתנאי המקום והזמן , הסתפקו בקביעה שאם אכן החוק סביר , אפשר להניח שהסכימו לו התושבים . יתרה מזו , הדרישה להסכמת התושבים כתנאי לסמכות , מחייב את המסגרת המדינית כלפי תושביה ותועלתם . כד , למשל מקשר ר' מלכיאל צבי הלוי טננבוים , רבה של לומדה במחצית השניה של המאה התשע עשרה , בין השניים . הסכמת התושבים נהיית לפונקציה של תועלת החוק לאינטרסים שלהם , גם אם לדעתו יש שאלה הם אינטרסים ארוכי טווח , "כיוון שכוונתו לתקן תקנתו תקנה , משא"כ אם כוונתו לקלקל , אז אין תקנתו תקנה שע"ד כן

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help