sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

זהו גס הבסיס הרעיוני ליחס שקבעו מורי ההלכה לסמכות השלטון הלא יהודי . יותר משהוא נבנה מהכרת סמכות ההלכה בכוחו של השלטון , או מתוך שאין לה ברירה אלא להיענות לאתגר שהוא מציב —הוא נבנה מן ההכרה בחיוניות קיומו . הצורך במסגרת מדינית נתפס כצורך אנושי . ביחוד בולט הדבר בדברי ר' יוסף אלבו , המסכים ל"מה שאמרו חכמים ( אריסטו ) שהאדם מדיני , "בטבע היינו שהוא יצור פוליטי , ועליו לחיות בתוך קבוצת אנשים בגודל כלשהו שיש עליה מרות השומרת על צדק כללי וסדר ציבורי , ומדכאה רשע . מדברי ר' יוסף אלבו עולה שהצורר למסגרת מדינית הוא כללי הן מפני שהוא מציג את דבריו כהסבר לפילוסופיה הקלאסית והן מפני שמשתמע במפורש מדבריו ... " שראוי שיימצא לכל קיבוץ אשר במחוז אחד , או באקלים אחד , או לכלל האנשים אשר בעולם" ( הדגשה שלי , ( כדי "שלא יתקוטטו האנשים בהתחברם יחד מתוך העסק והמו"מ אשר ביניהם , והסידור הזה יכלול על השמירה מן הרציחה והגנבה והגזל ודומיהן " . .. גם מאמר חז"ל "והוי מתפלל בשלומה של מלכות" נובע מחשש שאלמלא היה קיים מורא מפני מלכות , היו הכול נפגעים ואף ישראל בכללם . לכן , משהוכר הצורך בשלטון הוכרו החקיקה והאכיפה בסמכויות אימננטיות שלו , אשר בלעדיהן אי אפשר לו לתפקד , ואלה הוענקו לסמכות של שלטון יהודי וגם לסמכות של שלטון לא יהודי . אולם שלטון נועד ליותר מהטלת מרות וליותר מהבטחת ישובו של עולם . לשלטון גם היבט בונה והוא מאפשר חיים רוחניים . לדעת הרמב"ם , אולי בעקבות אריסטו , ההגנה היא רק אחד מתפקידי הקיבוץ המדיני , תפקיד פחות חשוב אם כי חיוני להגשמת תפקידו העיקרי להשיג שלמות רוחנית . כלומר , המסגרת המדינית והמעורבות בחיי הציבור צריכים להיות מבוססים על המסורת היהודית , הזהה בתפיסת הרמב"ם עם השקפת עולמו הפילוסופית . ואין הרמב"ם יחיד בגישתו . דברים דומים נלמדים מדברי ר' מנחם בן שלמה המאירי , מגדולי התלמוד בפרובנס במאה השלוש עשרה ; מר' יוסף אלבו , 13 ומרש"ר הירש , ועוד . עם זאת , אין השלטון מחויב לקדם חיים רוחניים בעלי תוכן מוגדר , אף אם זוהי מטרתו האמיתית , וההצדקה לקיומו ; ולכן ניכרת נטייה לרסן מסגרת מדינית המציבה לה מטרה רוחנית הנחשבת שלילית ביהדות . הדרישה המינימלית מן השלטון היא לבל יפריע למרקם החיים הרוחניים . עובדה זו היא שקובעת את ההבדל העיקרי ביחס מורי ההלכה להגבלת הסמכות היהודית לעומת יחסם להגבלת הסמכות הלא יהודית . ככל שנוגע לחכמי ההלכה , הלגיטימציה של סמכות שלטונית כלשהי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help