sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא התנגדות לחוק ולשלטון במחשבה הפוליטית היהודית מחקר זה , מניח , שהיו קיימים במשך הדורות היבטים פוליטיים למסורת היהודית , אף שהנחה זו נתונה בוויכוח . מי ששולל את אפשרותה של ההנחה הזו מסתמך על אבדן העצמאות הפוליטית ועל תקופת הגלות הארוכה . ! אבל מי שמניח שיש אפשרות של מסורת ומחשבה פוליטית בתולדות ישראל , מוצא משמעות מדינית בהלכה כקודקס של החיים . מקובל ששיטה פוליטית היא שיטה של יחסי אנוש העוסקת בשאלות של חלוקת כוח , של שלטון או של סמכות והיא היבט של חיי החברה . משום כך אפשר לראות בארגון הקהילה היהודי גוף מדיני ולמצוא בהלכות הקשורות בו ביטוי למסורת מדינית . ודאי אפשר למצוא משמעות מדינית בהלכות הדנות בציות לשלטון לא יהודי . ההגות היהודית מייחסת חשיבות רבה למסגרת המדינית , אף שהיא נתפסת בה ככלי , כאמצעי . רעיון זה מבוטא בצורה יפה במאמר התלמודי "אמר ר' שמעון בן לקיש : 'הנה טוב' —זו מלכות שמים , 'והנה טוב מאד' —זו מלכות הרומיים . וכי מלכות הרומיים טוב מאד ? אתמהא ! אלא שהיא תובעת דקיון של בריות" ( בר"ר . ( 'ט כשלעצמה אין למסגרת המדינית שום ערך אלא כמשרתת הבריות , כתובעת כבודן , אך גם אין אפשרות בלעדיה , ואפילו מלכות הרומיים , עדיפה על חסרונה . תפקידה המינימלי של המדינה חינו להטיל מרות . אפילו לדעת מי שתולים את המקור למוסדות פוליטיים באופי החברתי של האדם , כמו הרמב"ם או ר' יוסף אלבו , תפקיד המדינה להרחיק את העוול , הגנבה והרציחה . ודאי כך לדעת מי שסוברים , כמהר"ל , שמקורה של המסגרת המדינית בחסרון הטבוע באופיו של האדם , שהוא יצור שאפתני מדי ; » או כדעת אברבנאל והמלבי"ם הרואים במסגרת המדינית תוצאה של מעשה שלילי כלשהו שהרס את האחווה , בראשית ימיה של האנושות . המסגרת המדינית , נועדה לרסן את התחרות הפרועה בין בני אדם , להשלים חסרון ביחסי האנוש ולהבטיח ישובו של עולם .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help