sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בפתח הספר את , "הגנה"ה את האצ"ל ואת הלח"י אפשר לראות כתנועות התנגדות לשלטון . מידת החשאיות שאפיינה אותן ושיטות פעולתן היו שונות ; עם זאת , המשותף לשלושתן הוא ארגונן הבלתי ליגאלי , שנועד לממש מטרות ציוניות , צבאיות ומדיניות , שנגדו בדרך כלל את מטרותיו של השלטון הבריטי בארץ , זאת ועוד , גם נאמנותן למוסדות היהודיים לא היתה חד משמעית . מוסדות הישוב היהודיים ראו כתחום סמכותם את הגדרת המטרות הציוניות וקביעת האמצעים שיש לנקוט לצורך מימושן . אולם התנועות , מי פחות ומי יותר , לעתים ערערו על סמכותם זו . את ההתנגדות לסמכות הפוליטית — בעיקר לזו של הבריטים , שמצאה את ביטויה בפעילות מחתרתית , ראו התנועות הללו ובני תקופתן כחוליה ב"מסורת פוליטית , "יהודית שבה קיוו למצוא הדרכה ומשען לדרכם . מסורת פוליטית יהודית הינו מונח קשה להגדרה ושנוי במחלוקת . חיבור זה D ? P לו למטרה לבחון תחילה את שאלת היחס לאי ציות לחוק ולשלטון במקורות יהודיים . שאלה זו הינד . פוליטית בעצם מהותה , והתשובה לה יכולה לאפיין היבט פוליטי של המסורת היהודית . תשובה לשאלה זו מתגלה במקורות הרבניים , שיצגו זרם מרכזי במסורת היהודית , לפחות עד תקופת ההשכלה . נראה , כי במקורות אלה מיוחסת חשיבות רבה למסגרת מדינית , אף על פי שיש במסורת היהודית גם יסודות העשויים לחנך לקראת חשיבה ופעילות רדיקלית נגד שלטון . הפרק הראשון מבקש להאיר את ההיבט הפוליטי של המסורת היהודית רבנית כשהוא בוחן , האם אי ציות נחשב במסורת זו כחטא , כרשות או כחובה . ננסה להצביע על התנאים השונים שבהם עשויה להתקיים כל אחת מהאפשרויות האלה . ההגות היהודית נתפסת ומוצגת בו כיחידה רעיונית אחת תוך התעלמות מן ההבדלים שהיו קיימים בכל דור בין ההוגים , ומן ההתפתחות שחלה בה במשך הזמן , כשהחנתה הבסיסית היא , שגישת היסוד במסורת לשאלה זו נשארה קבועה וניתנת לאפיון . המסורת מוצגת ככוח שעיצב את יחסו של הציבור היהודי כלפי סמכות וכלפי שלטון , במודע ולא במודע . בעקבות ההשכלה ניתקה התנועה הציונית את עצמה מעולם ההלכה ומחיוביו , אף על פי שקבעה את קשריה ומחויבותה למורשת התרבותית

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help