sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

ה ק ד מ ה הכלל של "דינא דמלכותא דינא" היווה במשך דורות את היסוד ההלכתי לקבלת חוקי השלטון הלא יהודי . אולם , עקרון הציות הוגבל , כך שהלכה למעשה ההכרה בשלטון הלא יהודי היתה מצומצמת למדי . לאמור , המסורת הפוליטית היוותה בסיס לגישה צייתנית מחד גיסא , אך פתחה פתח לאי הכרה בחוקים , במקרים כשתנאי יסוד מסויימים לא נתמלאו , מאידך גיסא . גם המחתרות היהודיות בתקופת המנדט המשיכו להתלבט בבעיית הציות למוסדות שלטוניים , הן של הנהגת הישוב והן של ממשלת המנדט . הלגיטימיות של השלטון הבריטי בארץ ישראל היתה אחת מנקודות המחלוקת בין ההגנה לבין האצ"ל והלח"י . שלוש התנועות , אשר ראו את עצמן ממשיכות נאמנות של המסורת הפוליטית היהודית , נקטו אמצעים שונים , כגון ציטוט קטעי תפילה , פסוקים , הלכות והסתמכות על פרשיות בתולדות ישראל , כדי לשכנע את הציבור הרחב וחברי השורה בצדקת דרכן . הפנייה למקורות היהודיים היתה חלק מנסיון ליצור מיתוס של מחשבה פוליטית , שיעמוד לשרות המחתרת . במרי ומסורת מנתחת המחברת בדרך מקורית את הקו המשותף ואת המאמץ הרב שהושקע על ידי התנועות השונות בהנחלת המיתוס — בטכסים , בסמלים , בכתב ובעל פה . בצדק מודגש בספר כי הרלבנטיות למסורת היתה פוליטית בלבד , תוך דחיית המשמעות הדתית וההלכתית . אף היהדות הדתית על זרמיה השונים , אותה בוחן הספר בהרחבה , העדיפה להציג פרשנות חדשה לאותה מסורת , כאשר כל תנועה הולכת בדרך משלה . אמנם פרשנות זאת היתה קרובה אל המקורות , אך נמנעה מפסיקה הלכתית ממש , בנושאים הללו . העולה מכאן , כי גם עמדת הציבור הדתי לגבי המחתרות , הטרור , והלגיטימציה של השלטון לא נבעה משיקולים הלכתיים טהורים , אלא היתה פועל יוצא של השקפה פוליטית . בכך מצטרף הספר מרי ומסורת אל שורת המחקרים הדנים במחתרות היהודיות בארץ ישראל , תוך הארת היבט בלתי מוכר של פעילותן .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help