sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

על אף השימוש בהפעיל במקום קל , לא נמנעה הומונימיה מוחלטת , כי הפעיל החל לשמש במקביל גם בהוראה השניה ( נהג = ( עשה שיהיה הדבר נוהג , ואף הוא בהצרכת " , "ב "את" או . 0 אין לכך עדות מן המשנה , אך בלשון התנאים , מצוי הוא בתוספתא בלבד , אמנם לא באחידות בין כתבי היד : "מיכאן ואילך הנהיגו שיהו בודקין עידי נשים" ( תוספתא יבמות יד , י 7 / 620 — בכי"ע ; בכ"י וינה , ליברמן : 55 "מיכן והלך הונהגו שיהו . ( ... בן יהודה מתעד הופעל בשורש זה מספרות ימי הביניים בלבד . במקום אחר , נמצא חילופין בהצרכת מלית היחס : ) " תודוס ) הנהיג את בני רומי להיות לוקחין טלאים" ( תוספתא ביצה ב , טו // ( 291 — "הנהיג על אנשי רומי" ( ירושלמי שם , ב , ז-סא //( 3 " הנהיג את בני רומי לאכול גדי מקולס" ( ביצה כג , א ; ברכות יט , א י פסחים נג , א . ( וראה עוד : "וכך הנהיג ר' חלפתא בציפורי" ( תענית טז , ב — והשווה ירושלמי שקלים א , א — מו , 1 למעלה ) ; "הנהיג בעולם" ( תוספתא ר"ה ד , ג , 16 / 212 — כי"ע ; כ"י וינה — כרן , התקין ;( "הנהיג ר"ג קלות ראש בעצמו" ( שם , נדה טז , ז 651 — למטה ) ; "הנהיג עצמו ברבנות" ( סוטה יג , ב ;( "הנהג בהן מנהג דרך ארץ" ( ברכות לה , ב . ( " נהג" אינו ידוע מן הארמית , וההוראה העיקרית הנידונה מיתרגמת ברוב ניביה בשורש " , "דבר הן ביחס לבעלי רוח חיים והן כלפי רכב . 21 בארמית היהודית בלבד מזדמן , "נהג" אך לפי הבדיקה במילונים , שייכות המובאות רק להוראה המשנית הידועה מלשון חז"ל : היה רגיל , נהוג כך ורגיל לעשות כך . מסתבר מאוד , כי שימוש זה הנזכר , המופיע בניבי ארמית יהודית , אינו אלא בגדר שאילה מעברית חז"ל . הוא בא בבניין קל בלבד ( ואולי באתפעל . ( לפיכך אפשר להסיק , כי השימוש בהפעיל ללא הבדל מן הקל בשורש זה , שצמח בלשון חז"ל , הוא התפתחות פנימית בעברית עצמה , ולא עקב השפעה חיצונית . בעברית ימינו נעלם לחלוטין השימוש בפיעל בלשון המדוברת , והדוברים חזרו לשימוש בצורות הקל . אמנם יש המשך לשימוש מקביל גם בתצורה של חז"ל "מנהיג" ( הפעיל ) אך זאת תוך הבחנה ברורה בין השתיים ו נהג ב / את ( קל ) נתייחד להולכה ולהסעת רכב בעיקר , ואילו ההפעיל נשאר להוראה השנייה המושאלת של הדרכה והתוויית דרך לציבור ולעם . המנהיג הפך לסמל ההולך בראש והמושך את האחרים , שלא כהוראה המוחשית בלשון חז"ל , ש"המנהיג" הלך גם מאחור לזירוז הבהמה קדימה ( מלך כמנהיג , שהלך בסוף , נזכר כמקרה יוצא דופן . ( לשפה החיה לא נוח היה בטשטוש ההבחנה בין צורות ומשמעויות , לפיכך העדיפה לשאוב מכל רובד את הראוי לה לשימושה . 21 בכתב יד המבורג , ב"מ שם , הוא : "חסימה בקול והנהגה , "בקול אבל בכתב יד פירנצה הוא כנ"ל בשתי המובאות ( כרך ב , 275 ג . ( 204 ובדפוסים תמצא עוד : "מהו שינהיג צרעתו ברגל" ( מו"ק יד , ע"ב , ( אבל בדפ "ר וכן וט / , 108 כרך א : 213 . "שינהוג" וט 134 / כרך ב : 282 "מהו שנוהג . "צרעתו וכן למעלה "מהו שינהוג נידויו ברגל" — גם בכתבי היד . 22 ראה , למשל , בתרגום אונקלוס ובתר"י לבראשית לא , כו ( אדם ;( לשמות ג , א ( צאן ;( שם יד , כה ( רכב , ( וכך הוא גם בתרגום ניאופיטי ובסורית של ארץ ישראל ( למשל , לשמות יד , כה . ( ובשומרונית כתרגום ל"נחק" = ) נהג < בא : דחק — ראה עוד לשמות י , יג ; דברים כה , לג . השווה ז' בן חיים , עואנ"ש כ ( המליץ , ( עמי . 531 "נהג המובא מסורית" ( ראה גרוקלמן , מילון , עמ' ( 417 הוא תנייני ל"נהק" = ) שאג , ( ואיננו שייך לענייננו . 23 ראה יאסטרוב בערכו ( עמ' , ( 881 כגון ' "נהגו ביה זילותא '' ( איכה א , ח — , ( "הזילוה" "די הויתא נהיג למיקם ביה" ( לקהלת י , ד , ( "דנהיגין בשיטריהוך ( תר"י לשמות לט , לז — רידר — ( 144 אלה מתרגומים הנחשבים למאוחרים , וכן מצוי מעט בארמית גלילית ובארמית של תלמוד בבלי , כפי שנראה גם מהדוגמאות שבעה"ש ה , . 316

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help