sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ס . יא ;( ויש נהג מקנה , נהג עגלה . השיעור הארגטיבי הביא לידי כך ש"צש" = ) הנושא של הפועל החד אתרי ) — ינהג . ג . בלשון האמוראים שבבבל , מצוי "נהוג נשיאותך ברמים" ( כתובות קג , ב ) — בהשאלה . זהו מקום יחיד בבבלי לפי הקונקורדנציה , ולא מצאתי חילופי גרסאות בפועל במשפט זה . אמנם יתכן , שתבוא שאילה מקראית ( שימוש בקל ) בלשון זו . אך יש להעיר עם זאת , כי ההוראה איננה כאן חד משמעית . אפשר להבין "נהוג" לשון הנהגה ? תנהיג את נשיאותך ברמים , ביד רמה , ואפשר להבין לשון מנהג : בשעת נשיאותך תנהג לשבת בין רמים ( רש"י : שתהא יושב בין גדולים , ( והוא הרגיל והנפוץ בקל בלשון חכמים ( ראה לעיל " . ( כרמוז לעיל , בא "נהג" = ) הוביל ) בלשון חז"ל בהפעיל תמורת הקל , ובמקרים בודדים בפיעל . בדוגמות שיובאו להלן מרבדים שונים של לשון חז"ל אין כדי לקבוע , שהוראות הפועל בהפעיל שונות משימושו בקל ( או בפיעל ) במקרא . כבר הוכח , ששימוש הפעיל בפעלים שונים ללא הבדל אובייקטיבי במשמעות מן הקל הוא אחד מן הקווים המאפיינים את הפועל בלשון חז"ל . המשמעות קשורה לעתים להנהגה במקל ולעתים אף ללא מכשיר עזר , במיוחד כשהוא בא ביחס לאדם , לציבור , 'וכד ובשעת רכיבה מנהיג אף ברגליו . אין גם בידול סמאנטי בדרכי ההצרכות של סימני יחס , כגון : בין "הנהיג ב " ל"הנהיג , "את כפי שיסתמן גם משימוש במקורות מקבילים או מהבדלי נוסח שבכתבי יד . מנהיג בהמה מוליך ומזרז מאחור למהר קדימה , ומנהיג אדם מוביל בראש ( מלך צועד לעתים גם מאחור . ( נדגים תחילה מובאות אחדות מבניין פיעל , שלא היה ידוע עליהן לבעלי המילונים : 0 )" את כל המנהגים אותה" ( את הספינה ; ב"ב ה , א — כי"ק , פ , לו ; : 'בדפ המנהיגין ;( " שניהג הלוקח את המלך בעצמו" ( מכ' ויהי ד ;( 102 "דרך מלכים להיות מנהגין בסוף וחיילותיהם מקדמין" ( מכ' ויהי א , 88 כך בכ"י אוקספורד ; בהוצאת הורוביץ רבין : מנהיגין , מקדימין ;( "אין מנהגין את הבהמה במקל ביו"ט" ( ביצה לג , א — כ"י וטיקאן 134 כרך ; 139 , 'א : 'בדפ ואין מנהיגין ;( "ושני בני אדם המנהגים / ן אותה" ( שתי פעמים ; סנהדרין קד , ע"ב — כ"י פירנצה , כרך ג , 266 ב . ( לפי אלה נראה , שעדיין נשמר במעט השימוש בפיעל בשורש זה , כמו אחת מדרכי המבע הנ"ל במקרא , אך לא בקל . ' 10 ראה במסכת כתובות , בתלמוד הישראלי השלם , ירושלים תשל"ז , כרך ב , עמ' תמט . ויש גורסים ! בדמים ( לפי הערוך , דם . ( 2 11 בךיהודה , עמ' , 3550 טור א , אמנם ייחדו בין הדוגמות שמן ההוראה השנייה . על דוגמה נוספת , שאולי היא בקל ממכ' דרשב"י ראה להלן הערה . 15 12 ראה מאמרי על "הפעיל ללא הבדל מן , "הקל ספר בר אילן יג , רמת גן תשל"ו , עמ' . 280-249 13 יאסטרוב לא הביא כלל שורש זה בפיעל , ולבן יהודה שני תיעודים בלבד במילונו , אך הם משתייכים להוראה השנייה ( כפ"ע , ( ואין לקבוע דבר על השנייה מבמדבר רבה . אולם ראה מלשון התנאים ! "מפני שלא ניהג עמה כדת משה וישראל" ( תוספתא כתובות ז , ו , 6 / 269 — לפי כי"ע , ( אבל בכתב יד וינה הוא י "נהג" — ליברמן , נשים א . 80 ובהמשך שם , שורה : 9 "שלא נהגה עמו" וכוי — לפי שני כתבי היד . ואפשר עוד להוסיף : "עימי ניהג במידת הרחמים ועם אבותי ניהג במידת הדין" ( קטע ממכ' דרשב"י — גנזי שכטר א , עמ' . ( 346 במהדורת אפשטין מלמד , עמ' : 80 נהג , , 2 x וראה עוד : '' שלא תנהגו בי כדרך שאחרים מנהגין ביראתך ( מכ' החודש י' , 239 — לפי כי '' מ ודפוסים , אבל בכתב יד אוקספורד וילקוט סלוניקי : 1526 "נוהגיך , וכן הוא אצל לויטערבך ב , 277 וליתא בדרשב"י . ( 14 כנראה כך ( בהפעיל ) גם בכי"מ , ובמקבילה לנ"ל הנוסח הוא ללא הפועל : 'נהג' "דרך מלכים להיות מהלכין בסוף וחיילותיהם תחלה" ( מכ' דרשב"י יד , ז . ( 51 —

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help