sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

נחשבת מן ההוספות המאוחרות יותר . גם כך יש מקום לפקפק במהימנות התצורה "ננהוג" בקל במקום זה לפי הדפוסים , אם שימוש זה נעלם מעיקרו מלשון חכמים . ייתכן שהצורה נבעה מחילופי י / ו המצויים בתחום לשון חכמים , י ואולי צ"ל כאן "ננהיג" ( בהפעיל ) בדומה לצורה הסמוכה , "מנהיגים" ובא "ננהוג" בדרך בידול . בכל זאת ממסורת רשב"י מצאנו עוד בקל , כמו במקרא ( ראה לעיל נהג — במכ' דרשב"י — ניהג — מכ' דר"י . ( מצרים נוסע ... למדה מלכות זו להיות נוהגין טורמאות טורמאות ( מכ' דרשב"י יד , ו ,-53 נוהגת ;( למדה המלכות להיות מנהגת תורמיותתורמיות ( מכ'ויהי ב , 91 וכן לויטרבך , 206 1 ללא ח"ג ; to lead [ its armies ] in = ד , כי"מ : מנהיגות , וראה הערה . ( 14 ב . "אין לך שהוא חייב אלא הנוהג והמנהיג בלבד" ( תוספות כלאים ה , יא 10 / 80 — = שם , ב"מ ח , יב = 20 / 388 — שם מכות ה , א . ( 24 / 443 — מהופעתן הצמודה של שתי הצורות בקל ובהפעיל זו בצד זו מסתבר , שהייתה הבחנה סמאנטית ביניהן . ואומנם "נוהג" פירושו כאן "מושך" ( והאדם לפנים , ( ואילו "מנהיג" ( הפעיל ) הוא המוביל , המדרבן את הבהמה ברגליו , אם רוכב עליה , או מזרזה ומכוונה במקל בשעת הליכה ( ואז הבהמה לפנים . ( פרט למקום זה בתוספתא , על שלוש מקבילותיו הנ"ל ( ואומנם ללא חילופי גרסאות בין כתבי היד , ( לא מצאנו את "נוהג" משמש בהוראה זו בלשון חכמים . הוא לא נזכר אף במקבילתם בברייתא שבבבלי ב"מ צ , ב ( והנוסח שם : "ואינו לוקה אלא הדש ומנהיג בלבד" — וכך גם בכתב יד המבורג , עמ' , ( 257 י שהיא קרובה יותר בנוסח שלה לגרסה , "ספרי"שב דברים רלא : 264 — "מנין הדש היוצא ( והיושב (? . "ומנהיג לפי המובאה דלהלן מן המשנה וכן לפי הרמב"ם מדובר על מושך / מנהיג : "עד שימשוך או ינהיג" ( כלאים ט , סוף הלכה . ( 'ז לפי זה לא נראה , שיש בנוסח התוספתא עדות על שימוש חי ב"נוהג" ( קל , ( כנראה . הוא בא בתוספתא לצורך הבחנה חד פעמית בעניין הלכתי מסוים , והתנא נגרר להשתמש בפועל מאותו שורש נהג" ) ( " תמורת , "משך" הרגיל בהקשר זה . ואמנם נמצא ברוב המקומות , כי הפועל הנלווה ל"מנהיג" ( הפעיל ) הוא , "מושך" כגון : " אסורין ... ולמשוך ולהנהיג" ( כלאים ח , ב , ושם ח , ו וראה גם בבלי ב"מ ט , ע"א , ( ובעיקר מסתמן , כי מושך קשור בגמל ( והאדם לפניו ) ומנהיג — בחמור ( והאדם מאחוריו או עליו . ( קדרי מזכיר בפעלי התנועה את הלך , פנה , ונהג . "נהג" מופיע כפועל תנועה חד אתרי בספרי שמואל ומלכים בלבד ( לרוב בהקשר עם הלך = התקדם בהליכה או ברכיבה : ( " וינהגו וילכו לדרכם" ( שמ"א ל , ב ) ? . "וינהגו וילכו" ( שם ל , כב , ( תמיד + בעל רוח חיים + מבצע פעולה . דו אתרי , הארגטיבי לרוב — המושג הוא אדם ד- מבצע פעולה : "אנהגך אביאך" ( שה"ש ח , ב ;( "אותי נהג וילך" ( איכה ג , כ ) ובסביל : "ומלכיהם נהוגים" ( ישעיהו 5 ראה , למשל , בספר מחקרים בעברית ובלשונות שמיות ( לזכרו שליי קוטשר , ( תשי'ם , עמי , 127 הערה . 6 6 ראה שי ליברמן , תוספתא זרעים ( הביאור הקצר , ( עמ' , 223 וראה בבלי ב"מ ח , ע"ב ואילך על משיכה והנהגה . 7 והשווה גם בכתב יד פירנצה , כרך ב , עמ' ' 275 "לא חסרה תורה אלא הדש והמנהיג . "בלבד 8 עיין במה שהביא ש' ליברמן , תכ"פ זרעים , עמ' נ . 65 ובב"מ ח . א''ע תמצא גם דעות , שהיו מושכין ומנהיגץ בין בגמל ובין בחמור , וכן : "אית דאמרי משיכה בחמור ואיכא דאמרי הנהגה . "בגמל מכל מקום מבחינים שם בין משך / הנהיג ולא בין נהג / הנהיג . 9 פרשיות . 90

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help