sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

על נוהג ומנהיג השורש "נהג" רגיל במקרא בהוראה של הוליך , הוביל , הסיע כלי רכב ( to drive , lead ) ומשמש בקל ובפיעל ( כגון , בקל : "נהג , "את שמות ג , א ; שה"ש ח , ב ; "נהג ב " ישעיהו יא , ו ; דבה"א יג , ז ; או "נהג , "( 2 + מל"ב ט , כ : שמ"א ל , ב ו בפיעל ו "נהג , "את בראשית לא , כו ; ישעיהו מט , י . ( אך בלשון חז"ל נותר בהוראה זו הפיעל בלבד בהיקרויות אחדות ( אף כפועל עומד , ( ואת מקומו של הקל ירש בעיקר ההפעיל , כפי שנראה להלן . שימושו של הקל נתייחד בלשון חכמים ובתפוצה מרובה להוראה המשנית : היה רגיל לעשות , מנהגו לעשות כך ( כפועל עומד ! , ( be accustomed כגון . י "מקום שנהגו לאכל צלי" ( פסחים ד , ד , ( " נוהגין היו בית אבא" ( פאה ב , ד , ( "שלא ינהגו בו מנהג הפקר" ( יבמות קיב , ב , ( ומכאן ההוראה של : התייחס אל , ( treat ) כגון : "צריך לנהוג בו כבוד" ( אבות ו , ג ) — וראה עוד במילונים . ספק רב , אם היו להוראה זו מהלכים במקרא . לפי הקונקורדאנציות של הספרות-התגאית , נמצא בשורש זה פעמים בודדות בלבד את הקל , אך אין בהן כדי להעיד על השימוש החי בבניין זה גם בהוראה הבסיסית הרגילה במקרא . המקרים נראים חריגים , ומן הראוי לבדוק את נוסחם ולעמוד על טיבם הספרותי . א . "ואנו ננהוג את הקהל ... ויהיו הם מנהיגים את הקהל" ( ספרא שמיני מ , כא ) — כך הוא בדפוס ויניציא , עמ' צא , וכן בהוצאת וייס — מד 4 או בדפוס מהדורת המלבי"ם התורה" ) . ( "והמצוה אך ניתן לשים לב מיד , כי המשפט עולה מקטע הלקוח ממכילתא דמילואים ( תחילת פרק שמיני , ( שכידוע חסרה בכתבי היד ואינה מעיקר הספרא , אלא 1 יבוא לקמן , ונמצא בעיקר בכתבי יד . 2 בן יהודה מציין מובאה אחת מן המקרא ן "כי בשגעון ינהג" ( מל"ב ט , כ < = עשה דבר כך וכך , בת"י מתורגם בשורש "דבר" כמו בכל שאר המקרים . וראה , למשל , רד"ק המסביר שם : "מנהג יהוא שהוא נוהג ברכב , "בשגעון דהיינו לפי ההוראה הבסיסית . אולי תואם יותר לנ"ל הפסוק : "ולבי נהג בחכמה" ( קהלת ב , ' ג . ( ראה כך , BDB עמי , 624 ושמא יש בשימוש זה אחד מסימני האיחור של הספר . אך ראב"ע לעומת זה כותב : "נוהג פועל יוצא והפעול חסר , ועניינו ולבי נוהג דבריו בחכמה ויאחז מעט מן . "הסכלות 3 חלק ממנו נמצא בכתב יד רומי , אססמאני , 66 אך חסרים בו הסעיפים יד-ל ( לפי וייס מד מה-4 . ( 2 ואיננו בכתב יד פרמה , 139 או בכתב יד וטיקאן . 31 4 ראה לעניין זה י"נ אפשטיין , מבוא לספרות התנאים , ירושלים תשי"ז , עמ' , 641 והתעכב על כך גם מן הבוחן הלשוני ג' הנמן , ספר זיכרון לחנוך ילון , רמת גן תשל"ד , עמ' . 86-84 מנחם מורשת ז"ל מן העיזבון

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help