sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון בעיית מינוי הדיינים וכוחם מקובל להבין , שהדיינים הנזכרים במקורות של ימי התנאים והאמוראים , הם בני אדם שיש בידם כוח ושררה לכוף את הדין על בני המדינה . כן מקובל , שכוח זה בא להם באחת משתי דרכים : ראשית , שהם דיינים קבועים וממונים במדינתם , שנתמנו בה לכוף את הדין על בני המדינה וניתנו בידם הכוח והשררה לכוף את הוראותיהם על כל מי שנמנה עם הציבור שבמדינה זו ; ושנית , שכוחם בא להם מתוך שהם מנהיגים את הציבור והם השליטים בעדתם , ומטילים את הדין על בני המדינה המונהגים על ידיהם . המקורות מסייעים לכאורה לפירוש מקובל זה לשם . "דיין" על מינוי דיינים ובתי דינים שנוי בספרי * "שפטים ושוטרים . מנין שממנים בית דין לכל ישראל , תלמוד לומר < שפטים תתן לד ; ומנין שממנים שוטרים לכל ישראל ... ומנין שממנים בית דין לכל עיר ועיר , תלמוד לומר : שפטים בכל שעריך ... ומנין שממנים בית דין לכל שבט ושבט , תלמוד לומר : ושופטים . "לשבטיך ולאחר מכן מובא שם : "ושפטו את העם , בעל כרחם . משפט צדק ... זה מנוי . "הדיינים ושוטרים , אלה שמצווה למנותם עם הדיינים , הם "גוליירין חובטין במקלות על פי השופטים לכל מי שאינו , "שומע כמו שפירש רש"י . דברים , ראש פרשת שופטים , פיסקא קמד , מהדורת פינקלשטיין , עמ' . 198—197 וכן הוא בברייתא בסנהדרין טז ע"ב . ועיין שם נו ע"ב , מכות ז ע"א , וירושלמי מכות סוף פרק א . סנהדרין טז ע"ב , ד"ה שוטרים . וכיוצא בזה פירש הרמב"ם בראש הלכות סנהדרין .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help