sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

על נוף מרהיב ממרומי גבעה החולשת על מפרץ ליון , והמשורר עצמו נטמן שם . 1945–ב המקום הוא אפוא קונקרטי , וגם הזמן קונקרטי : שעת צהריים חמה ביום קיץ ים–תיכוני לוהט . ואכן , האור הבוהק הוא במידה רבה גיבורו הראשי של השיר והכוח המניע שמאחוריו . אך לדידו של ואלרי , הקונקרטי בשירה , ה"נושא" שעליו מדבר השיר , אינו העיקר . זה מכשיר בלבד , כמעט סרח עודף למוזיקליות השירית הצרופה והמופשטת , שאליה יש לחתור . השיר " בית הקברות הימי" נולד , לעדותו , דווקא מתבנית צורנית ומשקלית מסוימת , שהתנגנה בראשו וביקשה לה מילים . רק בשלב האחרון , לאחר שבחן את השלכותיה הטכניות והתודעתיות של הצורה שהקנה לשירו , בחר ואלרי את התוכן הקונקרטי , שבמקרה זה יש לו , כאמור , הקשר ביוגרפי מובהק . בכך ואלרי הופך על פיו ( בין השאר בהשראת אדגר אלן פו ו"היגיון הקומפוזיציה" שלו , אך באופן מעמיק ופורה בהרבה , ולא כמעשה להכעיס ) את סדר הכתיבה המקובל לפי התפיסה הרומנטית ; דהיינו , נושא ה"מתנבע" כביכול ממעמקי הנפש , " נכפה" על המשורר בכוחה של ההשראה , ומוצא לו לבסוף באופן " ספונטני" מילים וצורה . במקומו מעדיף ואלרי , כמשורר קלאסיציסטי מובהק ( ובאותה נשימה – גם כמודרניסט מובהק , ( לבחור תחילה את התבנית השירית , כחלק מקומפוזיציה מושכלת ושקולה מראש , ורק בעקבותיה – ובהשפעתה – הוא ניגש כביכול גם אל הנושא . " אני , "חולם הוא כותב במסתו , " שאני חושף אט–אט את היצירה שלי מתוך תנאים צורניים טהורים , מחושבים יותר ויותר , תנאים מדויקים עד כדי כך שהם מציעים , או כופים כמעט , נושא מסוים , או לפחות משפחה של נושאים " . וכך תיאר ואלרי את השתלשלות הכתיבה של " בית הקברות : "הימי " מלכתחילה היתה זו לא יותר מאשר תבנית קצבית ריקה , או ממולאת בהברות חסרות פשר , שרדפה את מחשבותי במשך זמן מה . אז שמתי לב

נהר ספרים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help