sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

סימטריות והפוכות לראשונות . אין הכוונה לומר : המיניות , לא רק שלא היתה מדוכאת בחברות הקפיטליסטיות והבורגניות , אלא אף נהנתה דווקא ממשטר של חירות מתמדת . אין הכוונה לומר : הכוח בחברות כמו שלנו הינו יותר סובלני מדכאני , והביקורת המועלית כנגד הדיכוי יכולה להעמיד פנים כאוות נפשה כאילו מדובר בשבר , לאמיתו של דבר היא חלק מתהליך שקודם לה בהרבה , ובהתאם לכיוון בו ייקרא תהליך זה , היא תופיע או כפרק חדש בסיפור היחלשותם של האיסורים , או כצורה ערמומית יותר וחשאית יותר של הכוח . מטרת הספקות שאבקש להציב מול ההיפותזה הדכאנית , אינה רק להראות את מופרכותה , אלא בעיקר למקמה מחדש בתוך כלכלה כללית של שדות השיח על אודות המין בתוככי החברות המודרניות מן המאה ה 7 ו ואילך . מדוע דיברו על המיניות ? מה אמרו עליה ? מה היו תוצאי הכוח שנוצרו על ידי מה שאמרו עליה ? אילו קשרים התקיימו בין שדות השיח , ההנאות ותוצאי הכוח ששוקעו בהן ? איזה ידע לבש צורה מכאן ואילך ? בקיצור , מדובר בזיהויו - באופן הפעולה שלו ובטעמי קיומו - של משטר הידע כוח הנאה אשר משמש אצלנו בסיס לשיח על המיניות האנושית . מכאן נובע כי העניין המהותי ( בשלב הראשון לפחות ) אינו דווקא לדעת אם אומרים למין כן או לא , אם מנסחים איסורים או היתרים , אם מודים בחשיבותו או מכחישים את השלכותיו , אם מסגפים או שלא מסגפים את המלים שבהן משתמשים על מנת לציינו , העניין החשוב הוא להביא בחשבון את העובדה שמדברים עליו , את מי שמדברים עליו , את האתרים ונקודות המבט שמהם מדברים עליו , את המוסדות המשדלים לדבר עליו , המאחסנים ומפיצים את מה שנאמר עליו , בקיצור , את ה"עובדה השיחנית" הגלובלית , את ה"השחה" ( mise en discours ) של המין . מכאן גם שהנקודה החשובה תהיה לדעת , תחת אילו צורות , דרך אילו ערוצים , בהחליקו לאורך אילו שדות שיח , מגיע הכוח עד להתנהגויות הקטנטנות והאינדיווידואליות ביותר , אילו שבילים מאפשרים לו להגיע עד הצורות הנדירות והכמעט בלתי ניתנות לזיהוי של התשוקה , כיצד הוא חודר להנאה היום יומית ומפקח עליה - כל זאת באמצעות תוצאים שיכולים להיות של סירוב , של חסימה , של פסילה , אך גם של שידול ושל העצמה , בקיצור - "הטכניקות מרובות הצורות של . "הכוח מכאן , לבסוף "שהנקודה החשובה לא תהיה לקבוע האם התוצרים השיחניים ותוצאי הכוח מובילים לניסוח האמת על אודות המין , או להיפך , לשקרים שמטרתם לצעפו , אלא לחלץ מתוכם את "הרצון ליידע" שמשמש להם בעת ובעונה אחת כבסיס וכאמצעי . ראוי להימנע מאי הבנות : אינני מבקש לומר שהמין לא היה מנודה או חסום או מוסווה או מובן שלא כראוי מאז העידן הקלאסי . אף אינני טוען שמתקופה זו ואילך סבל המין מכל אלה פחות מאשר לפני כן . אינני אומר שנידוי המין הוא רק

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help