sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

וחפוז ש"הוקיעו" את המין - אך נצטרך גם לשאול מדוע אנו מתמלאים היום רגשי אשם כה חזקים , על שהפכנו אז את המין לחטא ? באילו דרכים הגענו להיות "לא בסדר" ביחס למין שלנו ? וכיצד נעשינו לציוויליזציה ייחודית דיה עד שתוכל לומר לעצמה , שבמשך זמן כה רב ואף עד עצם היום הזה , היא עצמה " חטאה" כנגד המין באמצעות ניצול לרעה של הכוח ? כיצד אירע ההיסט הזה , אשר מתיימר לשחרר אותנו מטבעו החוטא של המין , ובתוך כך הוא מטיל עלינו את האשמה בדבר משגה היסטורי גדול שנעוץ בדיוק באותו ייחוס מדומה של טבע פגום למין , ובגזירת מסקנות הרות אסון מתוך אמונה זול ייאמר כנגדי כי אם אנשים כה רבים קוראים היום לדיכוי בשמו , הרי זה משום שהוא מוכח היסטורית , וכן , שאם במשך זמן כה רב הם מכבידים עליו מלים רבות כל כך , הרי זה משום שדיכוי זה מעוגן עמוקות , משום שיש לו סיבות ושורשים מוצקים , משום שהוא מכביד על המין באופן כה חמור , עד שבוודאי לא די בהוקעה חד פעמית אחת על מנת לשחרר אותנו מעולו . המלאכה אינה יכולה אלא להימשך זמן רב . זמן רב עוד יותר , ללא ספק , הואיל וממהותו של הכוח - במיוחד של כוח כמו זה שפועל בחברה שלנו - היא להיות דכאני ולדכא בתשומת לב מיוחדת את האנרגיות המיותרות , את עוצמת ההנאות ואת ההתנהגויות החריגות . יש אפוא להתכונן לכך שתוצאי ההשתחררות ביחס לכוח דכאני זה יופיעו לאטם . המאמץ לדבר בחופשיות על המין ולקבלו כמות שהוא הינו כה זר לקו ההתפתחות הטבעית של היסטוריה שלמה שהיא היום כבר בת אלף שנה , ובנוסף לכך הינו מאמץ עוין במיוחד למנגנונים היסודיים של הכוח , עד שאין הוא יכול שלא לדשדש זמן רב בטרם יצליח במשימתו . ובכן , אפשר להעלות שלושה ספקות משמעותיים ביחס למה שאכנה " ההיפותזה . "הדכאנית ספק ראשון : האם באמת מהווה דיכוי המין עובדה היסטורית מוצקה ? האם מה שמתגלה במבט ראשון - ואשר מתיר כתוצאה מכך להעמיד השערת פתיחה - הנו באמת התחזקות או אף היווסדות משטר של דיכוי המין החל מן המאה ה 7 ו ? שאלה היסטורית מובהקת . ספק שני : האם אופן הפעולה של הכוח - ובמיוחד של זה המופעל בחברה כמו שלנו - באמת שייך במהותו לסדר הדיכוי ? האם האיסור , הצנזור , ההכחשה , הם באמת האופנים שבהם מופעל הכוח באופן כללי , אולי בכל חברה , ולבטח בחברה שלנו ? שאלה היסטורית תיאורטית . לבסוף , ספק שלישי : האם השיח הביקורתי העוסק בדיכוי פוגש במנגנון כוח שעד אותו רגע פעל ללא ערעור , על מנת לחסום את דרכו , או ששיח זה מהווה דווקא חלק מאותה רשת היסטורית שאליה שייך הדבר שהוא מוקיעו ( וללא ספק מסלפו ) בקוראו לו ? "דיכוי" האומנם יש שבר היסטורי בין עידן הדיכוי ובין הניתוח הביקורתי של הדיכוי ? שאלה היסטורית פוליטית . בהצגת שלושה ספקות אלו , אין העניין מתמצה בהעמדת השערות נגד

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help