sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הוא זה שמשמש כיום משענת לצורה העתיקה - המוכרת והחשובה כל כך במערב - של ההטפה . דרשה מינית כבירה - אשר היו לה תאולוגים מחוכמים משלה וקולות עממיים משלה - התפשטה בתוך החברות שלנו זה כמה עשרות שנים . היא הצליפה בסדר הישן , הוקיעה את הצביעויות , שרה הלל לזכותו של המיידי ושל הממשי . היא עוררה את החלום בדבר העיר האחרת . ניזכר בפרנציקקנים , ונשאל את עצמנו כיצד קרה שהלידיות , שהדבקות הדתית , אשר ליוו זמן רב את המפעל המהפכני , הועברו בחברות התעשייתיות והמערביות , בחלקן הגדול לפחות , אל המין . רעיון המין המדוכא איננו אפוא אך ורק עניין תיאורטי . הטענה בדבר מיניות שמעולם לא היתה אמורה להיות משועבדת בחומרה רבה יותר מאשר בזמנה של הבורגנות הצבועה , העסוקה והפנקסנית , נמצאת מזווגת עם דגשיו של שיח המיועד לומר את האמת על המין , לתקן את כלכלתו בתוך הממשי , לחתור כנגד החוק השולט בו , לשנות את עתידו . הטענה על אודות הדיכוי והצורה של הדרשה מנגנות חזרה זו לזו , הן מחזקות זו את זו הדדית . לומר שמין אינו מדוכא , או ליתר דיוק שהקשר בין המין לכוח איננו קשר של דיכוי , פירושו להסתכן בפרדוקס עקר . לא תהיה זו רק התנגשות עם תיזה מושרשת . תהיה זו הליכה נגד כל הכלכלה , נגד כל ה"אינטרסים" של השיח אשר עומדים בבסיסה . זו הנקודה שבה הייתי רוצה למקם את סדרת הניתוחים ההיסטוריים שספר זה הוא בעת ובעונה אחת ההקדמה שלהם וניסיון ראשון לסקירתם הכללית : ציון כמה נקודות משמעותיות מבחינה היסטורית ושרטוט קו המתאר של כמה בעיות תיאורטיות . מדובר בעצם בבחינת המקרה של חברה , אשר זה יותר ממאה שנה מלקה את עצמה בקולניות על צביעותה , מדברת ברוב נןלל על אודות שתיקתה שלה , מתעקשת לתאר בפרוטרוט את מה שהיא אינה אומרת , מוקיעה את הכוחות שהיא מפעילה ומבטיחה להשתחרר מן החוקים שאפשרו את תפקודה . ברצוני להלך לא רק לאורך שיח זה , אלא גם סביב הרצון הנושא אותו והכוונות האסטרטגיות התומכות בו . השאלה שברצוני להציג איננה מדוע אנו מדוכאים , אלא מדוע אנו אומרים , בלהט כה גדול , במרירות כה רבה כנגד העבר הקרוב ביותר שלנו , כנגד ההווה שלנו וכנגד עצמנו , שאנו מדוכאים ? באיזו דרך עקלתון הגענו למצב שבו אנחנו מאשרים שהמין בחברתנו מוכחש , שבו אנו מורים באצבע על כך שאנו מחביאים אותו , שבו אנו אומרים שאנחנו משתיקים אותי - וכל זאת תוך ניסוחו במלים מפורשות , תוך ניסיון לגלות אותו בהווייתו העירומה ביותר , תוך הכרזה עליו בפוזיטיביות של כוחו ושל תוצאיו ? בוודאי מוצדק שנשאל את עצמנו , מדוע במשך זמן כה רב קושר המין עם החטא - ועדיין יהיה צורך לראות כיצד קישור זה נוצר , ולהישמר מלומר באופן כוללני

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help