sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

והאלם , עצם הדיבור עליו ועל דיכויו לובש צורה של מעין פריצת גדר ( transgression ) מכוונת . מי שנוקט לשון זה מעמיד את עצמו , במידה מסוימת , מחוץ לתחום הכוח . הוא מערער את יציבות החוק . הוא מטרים , ולו במעט , את החירות העתידית . מכאן החגיגיות בה מדברים היום על מין . כשנאלצו ראשוני הדמוגרפים והפסיכיאטרים של המאה ה 19 להזכירו , הם ראו את עצמם מחויבים להתנצל על הפניית תשומת לב קוראיהם לנושאים כה נמוכים והבלותיים . ואילו אנו , זה עשרות שנים כבר איננו מדברים עליו מבלי שנעטה על פנינו מקצתה של ארשת חשיבות : תודעה של התגרות בסדר הקיים , טון דיבור המעיד על מודעותו של הדובר לחתרנותו , להט לגרש את ההווה ולהצביע אל עבר עתיד שאנו רואים את עצמנו לא מעט תורמים להחשת בואו . משהו מן המרד , מן החירות המובטחת , מזמנם הקרב של סדר וחוק אחרים , עובר בנקל לתוך השיח על דיכוי המין . כמה מן התפקידים המסורתיים של הנבואה מופעלים מחדש בשיח זה . מחר - המין הטוב . ההצבעה על הדיכוי היא המאפשרת לנו להמשיך ולשמור על קיומם ביחד , בחשאי , של אותם הדברים שהפחד מן הגיחוך או הטעם המר של ההיסטוריה מונעים מרובנו להסמיך זה לזה : המהפכה והאושר , או המהפכה וגוף אחר , חדש יותר , יפה יותר , או אפילו , המהפכה וההנאה . לדבר כנגד הכוחות , להניד את האמת ולהבטיח את התענוג , ' לקשור זה לזה נאורות , שחרור וריבוי של הנאות החושים , לקיים שיח בו נפגשים הלהט לדעת , הרצון לשנות את החוק , וגן התענוגות המיוחל - הנה בלי ספק הדבר שעליו נסמכת אצלנו הקנאות שבה מדברים על המין במונחים של דיכוי , הנה מה שמסביר אולי את ערך השוק המיוחס לא רק לכל מה שנאמר על הדיכוי , אלא לעצם הטיית האוזן לאלה המבקשים לבטל את תוצאיו . הציוויליזציה שלנו היא , ככלות הכול , הציוויליזציה היחידה שבה ממתים אנשים בשכר כדי להאזין לווידוי שכל אחד ואחד מתוודה על אודות המין שלו : כאילו גלשו התשוקה לדבר עליו והרווח המקווה מן הדיבור הרחק מעבר ליכולת ההאזנה , עד שאחדים אף העמידו את אוזנם להשכרה . אך מה שנראה לי מהותי יותר מהקשר כלכלי זה היא העובדה , שבתקופתנו מתקיים שיח , שבו המין , התגלות האמת , הפיכתו של חוק העולם על פניו , ההודעה בדבר בואו של עידן חדש , וההבטחה לאושר מסוים , כרוכים יחדיו . המין ג . תענוג : jouissance - מלה זו מציינת בצרפתית תענוג עז , ובמיוחד את ההנאה המינית ואת האורגזמה . המלה נכנסה לפילוסופיה הצרפתית דרך התרגום של כתבי הגל כמונח שמציין את ההנאה הצרופה , החורגת מן הקיום האנושי , להבדיל מהנאה רגילה . ( plaisir ) ניגוד זה , כשהוא מובן בדרכים שונות , תופס מקום מרכזי בפילוסופיה הפסיכואנליטית הצרפתית .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help