sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פתח דבר מערכת ההשכלה הגבוהה הישראלית נחשבת ל"סיפור" של הצלחה . במישור הבין לאומי היא נחשבת ל"מעצמה , "מדעית ובמעמדה הלאומי היא נתפסת כמסגרת אשר מאפשרת להגשים חלומות ומאוויים של רבים , לרכישת השכלה גבוהה , ובעקבות כך - גם להגברת יוקרה חברתית . על משמעותה של השכלה גבוהה לחברה ניתן ללמוד משורה של פרסומים : נתוני אבטלה מצביעים על כך ששיעור המובטלים קטן ככל שמתרחבת ההשכלה ; בעלי השכלה של 16 שנות לימוד ויותר מהווים רק שמינית משיעור המובטלים בישראל בהשוואה לאלה שהשכלתם פחותה ; השקעות במחקר ובפיתוח תרמו 419 ' 0 מן הגידול בתוצר בשנות ה 70 וה , 80 והגידול ברמת ההשכלה תרם עד 19 % לתוצר ; 70 % מהפטנטים נשענים על מחקר אוניברסיטאי . נתונים מצטברים אלה שופכים אור על הטענה , שהשקעה במחקר ובהשכלה גבוהה בישראל נושאת פירות גבוהים יותר מכל סוג השקעה אחר . מערכת זו היא למעשה נכס לאומי ואוצר טבע , אשר בו תלויה יותר מכל גורם אחר צמיחתה ופריחתה התרבותית , המדעית והכלכלית של החברה הישראלית . אך לצד ההישגים המרשימים התגלו חולשות והתקבלו החלטות המאיימות על מעמדה ועל הישגיה של המערכת ומסכנות אותה . בחלק מהישגיה ובחלק מחולשותיה עוסק הספר המובא בפני הקורא . כמו כן הוא מבקש לשרטט את האתגרים ואת המורכבויות , העומדים בפני אלה המבקשים ליטול חלק במנהיגות ובעיצוב פני ההשכלה הגבוהה בעתיד , ובוודאי אלה המבקשים להתוות את המשך מסלול הצמיחה , ההישג ושיפור האיכות של מערכת זו . לא ניתן להשתחרר מהידיעה , כי מערכות מפוארות של השכלה גבוהה בחרו בנתיבים אשר התברר כי היו שגויים , והישגי העבר שלהם התפוגגו . ולהיפך , יש ביניהן מערכות אשר ממשיכות לטפס במעלה סולם האיכות , ובכך הן שומרות על מעמדן העולמי . הספר קורא שלא לחזור על שגיאות הידועות ומוכרות כיום בעולם ההשכלה הגבוהה , כדי שבעוד עשור או שניים לא נבכה את מר גורלה של המערכת הישראלית , ולא נקונן על כך שלא היו לנו הידע או הכוח לקבל את ההחלטות ולהתמודד עם הליקויים הדורשים תיקון .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help