sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

האדומים והכתומים חוצים אלה את אלה באקספרסיביות , ויוצרים מרקם של שתי וערב בכנפיים שצייר לעצמו . האם זה מלאך ? ואולי כנפיו החלקיות שאינן צחות מלמדות כי זהו מלאך המוות ? בכל כנף יש כמה משיכות מכחול לבנות , אך הן נגועות בדם . במישור התחתון עובר קו ישר ואופקי בצהוב , מוטיב החוזר בציורים נוספים כמעין סימן לאדריכל , המנסה לייצב את העולם ולהשליט בו סדר . האמן כצייר פוש 0 את עורו בניתוח דיוקנאות עצמיים עולות כמה שאלות מסקרנות : האם ביכולתנו לזהות את הבעתו של האמן ? להבין כיצד הוא בוחר להציג את עצמו במצב רוח מסוים ? באיזו מידה אנו יכולים לאמת את פרשנותנו לסמלים המופיעים בדיוקן ? שאלות אלה עולות ביתר שאת לנוכח 31 דיוקנאות , שבהם צייר פולדס את עצמו , כשפלג גופו העליון עירום ושרוס , בטכניקות שונות ובצבעים שונים , כאילו פשט את חולצתו ואת עורו וחשף את בשרו המדמם . הדיוקנאות מעוררים בצופה הזדהות עם כאבו של האמן המצייר את עצמו באופן מצמרר שכזה . דיוקן עצמי של האמן כצייר היה נושא מקובל בקרב חלק נכבד מאמני המאה ה , 20 בהם ון גוך ומונק . נחישותו של פולדס להציג את עצמו כצייר שפלג גופו העליון חשוף החלה בשנת 1 957 והלכה וגברה במרוצת השנים עד לשנת . 1990 בפרק זמן זה צייר האמן 22 דיוקנאות בסגנון זה . פולדס מביע בציוריו יושרה , ואינו מהסס לצייר את עצמו ליד כן הציור נטול חולצה וחשוף . בנו יונתן מספר שכך אכן נהג לצייר בסטודיו שלו . "חודו של פולדס כצייר הוא שכבר בציור הראשון שצייר כנושא זה , בחר לחשוף את עצמו ברגעי חולשה וכאב , ולא ביקש להציג את עצמו כאמן המנסה לייפות את מציאות חייו . בדיוקן עצמי 6 ( ראו עמ י ( 1 7 פולדס מצייר את עצמו כשרק עורו לגופו . זו כסותו . הוא עומד משמאל לכן הציור , ידו הימנית נוגעת בבד ומציירת עליו , וידו השמאלית אוחזת בפל 0 ה . הוא לובש מכנסיים ארוכים כהים וניצב בחלל צפוף . מאחוריו תלויות שתי תמונות , הנראות רק בחלקן . בצד ימין קבוע חלון שממנו נשקף אור יום . ראשו ק 0 ן ונראה בגולגולת המחוברת לצווארו . פלג גופו העליון מוארך ומכוסה כתמים בצבעי אדום , כתום וצהוב , המעידים על עור מקולף . גם פניו מוסתרים בכתמים אדומים , וניכר בו הרזון של גופו המתייסר . בדיוקן עצמי 27 מתעצמת רמת האקספרסיביות : ידו הימנית מושטת בתנועת ציור אל הבד , אך אין רואים את כף היד . ידו השמאלית נחה לצד גופו בחוסר מעש . האמן בחר להציג את עצמו כנגד קיר צהוב וירוק העשוי במשיכות מכחול אינטנסיביות שיוצרות משסה צבעוני אחד . האחידות הצבעונית שברקע ממקדת את המב 0 אל כל פרט בדמות האמן . שגופו מכוסה בכתמים אדומים של נזילות דם , המופיעים גם על פניו המוסתרים ברובם . שניים מן הדיוקנאות העצמיים של פולדס , כצייר ללא חולצה , משתקפים במראה סגלגלה . בדיוקן עצמי , 1 0 0 שצויר בסוף שנות ה , 80 המסגרת האובלית וההשתקפות גורמים לריחוק של דמות האמן מהמציאות המוצבת על שולחנו , המסומן בקו אופקי צהוב , קו האדריכל . על השולחן מונחים קומקום וגולגולת , החיים והמוות דרים בכפיפה אחת בסטודיו שבבית האמן . גופו החשוף שר 1 ט לרוחבו במשיכות מכחול אדומות . עור הפנים כמו מקולף ומחוק , גם הוא בגוני אדום . צבעי הגולגולת מסמלים את המוות הצפוי . אף שהגיל החל לתת בו את אותותיו , פולדס עדיין מצייר ומסמן זאת בכף ידו הימנית , המצוירת בסגנון ריאליסטי אף שהאמה נראית כמדממת . הרקע הנשקף מהמראה בצבעי לבן , אפור ותכלת , וגון הקיר האפרפר משרים מצב רוח סתווי ומרגיע . דיוקן עצמי 11 8 ( ראו עמ י ( 5 צויר בשנת 1990 מנקודת מבטו של צלם המתעד את הצייר בשעת עבודתו על הבד בתקריב . גם כאן מצוירת השתקפות מתוך מראה אובלית , אלא שהפעם הגוף המדמם עטוף בצהוב עז המסמל , כאמור , את העולם הבא . בשנת 1 983 צייר פולדס את עצמו מראשו ועד ברכיו כשהוא רושם במחברת רישומים ( די ו ק ן עצמי . ( 6 4 זהו הרישום העצמי הנועז ביותר של פולדס , ובו הוא מתואר כשרק פיסת בד שקוף למחצה מכסה את מותניו ואת אזור חלציו . הוא חשוף במידה שלא הכרנו , מביט בעצמו נכוחה ומצייר את בדידותו של הא"ר אל מול עצמו . פניו גלויים כמו גופו , ומעט אקוורל אפור מכסה ומגלה בעת / בעונה אחת ג'ורג' 9 ולדם , דיוק 1 עצמי , 1990 , 146 צבע מים , עינ'רון , 0 וש , דיו ו 0 רום על נייר , 65 x 50 ם"מ Georges Foldes , Self-Portrait 146 , 1990 , watercolor , pencil , marker , ink , and cbarcoa ) on paper , 65 x 50 cm ג'ורג ג'ולדם , דיוק 1 עצסי , 1983 , 63 עי 0 רון וצנע מים 1 / ל נייר , 27 x 21 ס"לו Georges Foldes , Self-Portrait 63 , 1983 , pencil and watercolor on paper , 27 x 21 cm ג'ורג' פולדס , די 1 ק 1 עצמי , 1983 , 64 צבע מים ועינ'רון על נייר , 27 x 21 ם"מ Georges Foldes , Self-Portrait 64 , 1983 , watercolor and pencil on paper , 27 x 21 cm

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help