sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ג י ורג ' משקיפה עליהם מבעד לחלון , ומן העבר האחר מעופף וילי עם כינורו . גופו של הכנר מתעקל עם קו המעגל הכחול , שבו נמצאות כל ארבע הדמויות יחדיו . פולדס בחר בגוון כחול עמוק ואופטימי לכיפת השמים . מוטיב הכנר המעופף והצבעוניות הכחולה הם חלק מהסימבוליות היהודית , המזכירה את סגנונו המוכר של הצייר מארק שאגאל מאסכולת פריז היהודית . בפברואר , 1953 עדיין לפני החתונה , שלח ג י ורג' לארלט מכתב נוסף , ובו סיפר : "תליתי שאגאל בחדר . " למכתב צורף רישום המתאר את ציורו של שאגאל , הכנר הירוק , שהוצג בפריז ב , 1924 ובו כליזמר מנגן בכינור מעל גגות בתי העיירה . דיוקן החתונה של פולדס הוא ציור מכונן מבחינת שייכותו לזרמים הסימבוליים שאימצה אסכולת פריז היהודית . על חשיבותו מעירים שני ציורי הכנה , המאפשרים לעמוד על התלבטויות האמן באשר למיקום המדויק של הדמויות במבנה הציור , ובעיקר באשר למיקומו של , 'ויל אחיו הקטן , המנגן לכבוד החתונה . השפעותיה של אסכולת פריז : דיוקנאות ריאליסטיים פולדס צייר רק מע 0 דיוקנאות עצמיים בסגנון הריאליסטי , שהיה מקובל באמנות המאה ה . 20 פעמים רבות העדיף להי 1 ת תלמיד ולהעתיק דיוקנאות עצמיים של אמנים אחרים , כגון רמברנדס , כדרך של לימוד . עם זאת , בין ציוריו ניתן למצוא כמה דיוקנאות עצמיים בסגנון זה , וגם בהם משתקף עולם פנימי רב פנים . הדי אסכולת פריז , שפעלה עד פרוץ מלחמת העולם השנייה , מופיעים בעיקר בארבעה דיוקנאות עצמיים מסורתיים . שצייר פולרס בין השנים . 1 956-1 954 בדיוקנאות אלה מתאר האמן את פלג גופו העליון מהראש ועד המותניים . על פי רוב נדרש מאמץ כדי לזהות את הקשר בין פני האמן במציאות לבין הפנים הניבטים אלינו ממצע הציור , חרף היותם ריאליסטיים לכאורה . כל אחד מן הדיוקנאות הללו , שצוירו על מזוניט או על בר , ש 1 נה בתכלית השינוי מרעהו . בשנת , 1954 שנה לאחר נישואיו , עבד פולדס כעוזר חשמלאי , והזוג חי בצמצום רב , עד כדי עוני . חומרים לציור נקנו אפוא במשורה , והשימוש בהם היה חסכוני ומהודק . כדי לחסוך בכסף הרבה פולדס ללכת ברגל מרחקים ארוכים , ואם התמזל מזלו ומצא ברחוב פיסת מזוניט טובה ויבשה , מיהר לאסוף אותה אל ביתו ולהכינה כמצע לציור . בשנה זו צייר את הדיוקן העצמי הקלאסי הראשון שלו בסגנון ריאליס 0 י ( דיוקן עצמי , 1 ראו עמ י . ( 3 נראה כי אין זו הפעם הראשונה שבה צייר דיוקן עצמי , ויש כאן הרבה יותר מניסיון גרידא להעתיק את תווי פניו אל מש 0 רו הציור . אין ספק שעשה כבר פעמים רבות תרגילים מעין אלו כשנים שבהן היה ססודנס בכית הספר לאמנויות יפות בבודפשט , בהיותו בן עשרים . מתצלומים ידוע לנו כי פני האמן היו מוארכים , ולא רבועים . אף שהיה בן 28 בעת הציור , בחר להציג את פניו כצעיר זקן . מבנה הגולגולת שצייר הוא כשל אדם מבוגר , ואילו השפתיים הבשרניות והאדומות מתאימות יותר לפנים צעירים . כבר בדיוקן זה , שהוא המוקדם ביותר הנמצא בידינו , לבר מדיוקן החתונה , פולדס אינו מהסם להדגיש את הניגודים בתוך עצמו . הוא משכיל ליצור משוואה בין הסתירות האינהרנסיות במציאות שבה מתנהלים חייו , ונותן להן ביטוי הולם בפניו . הטיפול ברקע הכחול העמוק של הציור ומשיכות המכחול המיומנות יוצרים מעין הילה כחולה ואקספרסיבית שונה בתכלית מדיוקן החתונה , שבו משיכות המכחול הכחולות מלטפות את דמויותיהם של בני משפחתו . בדיוקן עצמי ו מופיעה , לראשונה , אמירה אמנותית מובהקת , שבה מעיד האמן על פנימיותו ויוצק משמעות בקשר שבין הניגודים הפלסטיים לניגודים שבחייו . כמו בדיוקן עצמי , 1 גם בדיוקן עצמי 3 ( ראו עמ י ( 6 משנת 1955 מהדהד סגנונו של הצייר , חיים סוטין . לעומת זאת , בדיוקן עצמי 9 הצוואר הארוך בהגזמה מתקשר לציורי הדיוקן של מודליאנ , שנמנה אף הוא עם קבוצת האמנים של אסכולת פריז היהודית . יוצא דופן הוא דיוקן עצמי 5 משנת : 1956 כאן השתנתה הצבעוניות , ונראה שהפלטה של האמן מועשרת בלבן , המבהיר את החולצה החגיגית פתוחת הצווארון המונחת בסגנון חופשי יותר מאשר החולצות הבורגניות בעלות הצווארון המעומלן והעניבה החונקת . בציור זה מופיע גם מאפיין נוסף של כתב ידו של פולדס : הצללת הפנים בצבעים כהים ובמשיכות מכחול אדומות . ואולם כבר בעתיד הקרוב יקבל הצבע האדום משמעויות נוספות לבד מצל . " תכן שבחירתו של פולדס להציג את עצמו בפנים רציניים מושפעת מנוכחותה של אמנות צרפתית בסביבתו . בחירת צבעי הרקע הבוהקים , כמו כחול וצהוב , אף היא עולה בקנה אחד עם רוח ג'ורג 0 ולדם , די \ ק \ \ n \ 13 , 1960-1955 , 2 n ^ M על נד , 60 x 50 ס"מ < Georges Foldes , Self-Portrait 2 , 1955-1960 , oil on canvas , 60 x 50 cm גיורג' ג'ולז ם , די \ ק \ עצמי , 1956 , 5 שמן על בד , 35 x 25 ס"מ Georges Foldes , Self-Portrait 5 , 1956 , oil on canvas , 35 x 25 cm ג'ורג' 0 ולדם , די \ נן \ עצמי ר , , 1959 שמן על בד 62 x 47 , ס"מ Georges Foldes , Self-Portrait 7 , 1959 , oil on canvas , 62 x 47 cm נ'ורנ' ג'ולדם , די \ ק \ עצמי , 1969-1960 , 9 שמן על בד מודבק על קר 0 ון , 45 . 5 x 28 ס"מ Georges Foldes , Self-Portrait 9 , 1960-1969 , oil on canvas mounted on cardboard , 45 . 5 x 28 cm

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help