sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מלחמת ששת הימים עוררה בפולדס כמיהה לעלות לישראל , וב 1 970 יצא לתור את הארץ . הוא שב מלא התפעלות וחדור כוונות לסייע בבניין הארץ . ב 971 ו עלתה המשפחה לישראל והתיישבה בשכונת בית וגן בירושלים . אך השבר לא איחר להגיע . בעוד פולדס חש חיבור עמוק לאורח חיים דתי , שמקורו בחופש הבחירה ובחופש המחשבה , הוא מצא בירושלים דת ממוסדת , הדורשת מן המאמין לדבוק בפרשנות מצומצמת של אורח ח"ם זה . הוא ניהל שיח ושיג נוקבים עם גישה זו , וער יומו האחרון נותר נאמן ליהדות , לספר התנ " ך ולדרכו החופשית . בישראל עבד פולדס כאדריכל בעיריית ירושלים ועסק בעיקר בבנייה במזרח העיר . בשש השנים שלאחר עלייתו הוצגו חלק מיצירותיו בשלוש תערוכות , שהיו התערוכות היחידות שלו : תערוכה אחת בגלריה אנגל בירושלים ( 1973 ) ושתי תערוכות בפריז - במרכז תרבות יהודי ( 1974 ) ובגלריה ז י קסטר . ( Jaquester , 1 977 ) בשנת , 1 990 כשהוא בן , 64 החליט פולדס לחדול מעבודתו כאדריכל ולהקדיש את שארית חייו לעיסוק שאהב יותר מכול - לציור . הוא רכש בית קטן שהיה לו לסטודיו , בכפר וילנב דה ברג > JDJ ( Villeneuve de Berg ) אררש שבצרפת , וחילק את זמנו בין שתי המדינות . ג י ורג ' פולדס נפטר לאחר מחלה ממושכת בירושלים ב 11 ביוני . 1993 יצירתו של ג'ורג' פולדס קשה לכרוך את יצירותיו של פולדס תחת כותרת מזהה אחת . הן משקפות ארבעה עשורים של יצירה רצופה , תקופה שבה התווה שפה משלו באמנות החזותית , המתקשרת עם עולמו המורכב , עולם ללא גבולות וחסמים מחשבתיים של שפה , דת , אמונה , תרבות , פילוסופיה , שירה וספרות . מרבית ציוריו נעשו על נייר , ומקצתם - על בד ועל מזונינג הוא צייר בצבעי מים , בגואש ובשמן , ורשם בעפרונות צבעוניים ובעופרת על כל פנקס שנקרה בדרכו . את המצע ואת החומרים שבהם השתמש הכתיבה המציאות : כל מה שהיה בהישג ירו ברגע שחש צורך לומר דבר מה , שימש אותו לצייר את שעל לבו . רגעים אלה היו רבים ואינטימיים , והוא חלק אותם רק בינו לבינו . רובן המכריע של עבודותיו , כ 1 , 700 במספר , נותרו ברשות המשפחה , ולא הוצגו בציבור . זהו פרסום ראשון של אחדות מהן . פולדס כמעט לא חתם על עבודותיו , לא תיארך אותן ואף לא העניק להן שמות . כדי לזהותן ניתנו להן כאן מספרים סידוריים , התואמים את סדר הופעתן בקטלוג היצירות המתהווה לראשונה בימים אלה ממש . דיוקן עצמי כעדות חזותית לנבכי הנפש כ 180 דיוקנאות עצמיים צייר פולדס בחייו הבוגרים , משנת 1 952 ועד מותו , ובכך הצטרף לרשימת ציירי הדיוקנאות העצמיים הנערצים עליו : רמברנדט , ון גוך , ג ' קומ 0 י ועוד . הציור העצמי היה לפולדס חלק בלתי נפרד מזרם התודעה שלו . במקום לכתוב את הדיאלוג הפנימי רצוף הסתירות , שאתן התמודד בכל רגע ורגע בחייו , הוא צייר ונתן להן ניסוי חזותי תוך כדי התבוננות בעצמו וחיפוש מעמיק אחר האני . מבס חודר בדיוקנאות הוא אפוא מסע מרגש ומרתק בסיפור חייו של האמן . פולדס החמיר עם עצמו בציורי הדיוקנאות העצמיים , ולא רק בהם . כל אימת שלא היה מרוצה מיצירתו , היה משמיד אותה ומשליכה . יש שגזר חלק מהדף שלא היה ראוי בעיניו . אמנם יש בידינו כ 180 דיוקנאות , אך אין לדעת כמה עימותים נוספים ערך עם עצמו על גבי ניירות שנקרעו . ברגעים אלה של יצירת השתקפות עצמו היה תמיר לבדו , והתמודד יחידי עם ציוריו ח"ו . לדברי בתו , סופי , אביה הרבה להסתגר בסטודיו , ששכן לרוב בקומה גבוהה , כמקום שיש לעלות אליו . הוא מעולם לא חשף את ציורי הדיוק ! העצמי בתערוכות או בפרסומים אחרים . בכל הכתבים , המכתבים והמחברות שהשאיר אחריו לא נמצאו עקבות מתועדים למחשבותיו על תחום מרכזי זה בחייו . תקווה ומשפחה : דיוקן החתונה את נושא הדיוקנאות העצמיים של פולדס ראוי לפתוח בציור אופטימי מוקדם שנמצא בין המכתבים ששלח לארוסתו , ארלט , כשנה לפני נישואיהם , ובו כתב בין השאר : "אחי הקנון מנגן לנו בכינור , ואימא שלי מתבוננת בנו דרך החלון . " ציור זה , משנת 1 952 ( דיוקן עצמי [ ה חתונה , | ראו עמ י , ( 9 אינו דיוקן עצמי , במובן הקלאסי שהיה מקובל במאה ה , 20 שבו נראה האמן ,-לבדו אך במונחי המודרנה ופרשנות המאה ה , 21 אין ספק שהוא נחשב לדיוקן עצמי . בציור נראות הדמויות המייצגות בעיני האמן את משפחתו : אמו , אחיו וארלט , וזהו הציור הראשון ששרד , שבו דיוקנו של האמן תואם את דמותו במציאות . האמן צעיר וגבוה לעומת ארלט הקטנה , וניכר בו שהדימוי העצמי שלו חיובי ומלא ביטחון . הציור מלווה מכתב אהבה , ומגביר את ציפיותיו לקראת החתונה . העתיד מוצג בו כהווה ( כמו בציורים ובמכתבים שישלח לארלט גם בעתיד , ( ויש בכך מעין בקשה לתעד מצב נכסף ולשמר אותו כעובדה מוגמרת . בציור מתוארת סצנה של חתונה יהודית . הכלה , ארלט . עוטה הינומה , ג ' ורג ' חובש מגבעת , בפינה השמאלית העליונה מצויר מגן דוד , המסמל בית כנסת , ואחיו , ויל , מנגן בכינור ומייצג את ניגון הכליזמרים המסורתי . בני המשפחה מלווים את הזוג מכאן ומכאן : מצד אחד , אמו של 01 ' חתונתם שלנ'ורג' וארל 0 סולדס . צלם לא ידוע George and Arlette Foldes ' s wedding . Photographer unknown גיורני 0 ולדס . תצלום : נזרק לזר George Foldes . Photograph : Marc Lazare

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help