sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

2 ' מישור . 'ממרא לא כן הפירוש המיוחס לר' נחמיה , לפיו "אלני" עניינו פלטין , היינו : ארמון . לשון נ זו רואה את השם "ממרא" כשם עצם פרטי של אדם . 6 5 4 לשון פלטין מצויה לא אחת בתרגומים הארצישראליים לתורה ובתרגומי הכתובים , וכן בתלמוד 7 הירושלמי . עובדות אלה מחזקות את ההנחה , כי עניין לנו במסורת תרגומית ארצישראלית , שזמנה אינו מאוחר לאמצע המאה השנייה לספירה . 8 . 04 הלבן מאה שנה יולד ואם שרה הבת תשעים שנה תלד ם ~ יזל 1 א הלבר מאה שנין יהי ולד ואם שרה הבת תשעין שנין תליד נ הא בר מאה שנין אפשר לי למולדה בנין ואן שרה הא ברת תשעין שנין אפשר לה למילד נ"ש הא אברהם בר מאה שנה מולד ברת תולד י הלבר מאה שנין יהי וולד ואין שרה הברת תשעין שנין תוליד לילי תניניא כד אתגלי ה' על אברם בר מאה ושרה אתתיה ברת תשעין שנין למקימה מה דאמר כתבא : הא אברם בר מאה שנין אולר ושרה אתתיה ברת תשעין שנין תלד נ לשס' יב 42 לילי תנינא ... למקיימה מה דאמר כתבה : הא אברם בר מאה שנין איפשר ליה למולדה ושרה בת תשעין שנין איפשר לה דתליד ... ק , לשמ'ינ 42 ליליא תנינא ... למקיימא מא דאמר כתיבא : אברהם בר מאה שנין יוליד ושרה איתתיה בת תשעין שנין תליד ק , לשמי טו 18 השוואת לשונם של השקיעים ללשון הכתוב במקרא מזה וללשון התרגומים על אתר מזה מצביעה על בעיית אופיו הציטוטי של השקיע . שילובן של המלים 'אברהם' / 'אברם' ו'אתתיה' בשקיעים איננו רק בבחינת סטייה לעבר תרגום לא מילולי , אלא אפשר שיש בו כדי להצביע על תלותם ההקשרית של הניסוחים . שכן במדרש שהשקיע משוקע בו מצויות אותן מלים , וניתן לטעון כי מכלול הדרשה השפיע על ציטוט הפסוק . ' מצד אחר , גירסת נ"ש פותחת כפתיחת השקיעים . מה שעולה בשולי הניאופיטי נשמר אפוא בקטע דרשני ארוך המשובץ במספר מסורות תרגומיות 2 ארצישראליות . 1 נראה שב נ משתמרות שתי מסורות פרשניות ל"ממרא 1 ' הן 'חזוה' ( מלשון ( 'ראי' הן . 'ממרא' השווה נ לבר' יג , 18 יח . 1 2 האם "אלני" מלשון 'לוני ? 3 קשה לעמוד במדוייק על המניע למחלוקת הפרשנית שבין ר' יהודה ור' נחמיה . 4 המשמע הרווח של 'פלטין' בספרות חז"ל הוא ארמון , אך ראה י לבר' מז : 27 'בתי מדרשין 5 . 'ופלטץ ראה נ ו ק לבר' מד , 19 ק לבר' יב , 15 י לבר' מז 6 . 27 כגון תר' איכה ד ו , התר' השני לאסתר א , 9 ב , 16 תר' דה '' ב לד 7 . 9 ברכי ב ע"ד . יצויין כי 'פלטין' אינה מצויה בתלמוד הבבלי .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help