sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מסממני הלוואי של חקר המקרא המודרני הוא שאיפתו לצמצם עצמו למה שנדמה ' אוביקטיביוד המוסכמת על הכל , שיש בה בהכרח כדי לטשטש את המיוחד בכל לעצמה ולהדגיש את המכנה המשותף המינימלי מעבר למיגבלות של אמונה ומסורת שגישה זו לא על אדמת ישראל צמחה , אלא שבדרך חיקוי והתאמה עצמית נגררו ישראל שבדורותינו אל דרכי עיון שנתגבשו בבתי מדרשם של זרים . כיום הזה — ' השתלבות' של שניים שלושה דורות — זכאים חוקרי עמנו להיחשב לעמיתים שווי בקהל חוקרי התנ"ך , ויש שטחים שבהם אף זכו למעמד בכורה . אין זה הישג של מה לנו להטיל אבנים אל בארות שגם אנו שותים מימיהן . לא לשלול באנו אפוא אלא לעצמנו תפקיד ולמקד את קדימויותינו לבל נקונן למחר לאמר 'כרמי שלי לא יבוא פירוט תכניותינו בשעה זו וידגים את שאמרנו במופשט . לא למיצוי אמורים אלא לציון התחלה האמורה להעיד על המטרה כולה . תחום מחקר מקיף אחד הוא חקר תרגומי המקרא , והלא הם עדים קדומים הפרשנית . עד עתה פיתח המכון שתי תכניות מחקר בתחום זה : תרגום השבעים יהודית קדומה — ובמסגרת זו כבר הוכן רוב החומר לכרך להדגמה , שיציג תרגום ספר אסתר היווני לעברית וכן בירור המסורות הפרשניות המשתקפות בו . תחום האחר הוא חקר התרגומים הארמיים , והחלק המתפרסם בכרך המוגש עתה הוא לסידרת המחקרים בתרגומים הארמיים . תחום המחקר המקיף השני הוא חקר פרשנות חז"ל שבתלמודים ובמדרשים . שהדבר נשמע מוזר כל שיש בידינו כיום הוא מפתח ערטילאי של ציוני מקום , ואדם לדעת מה אמרו חז"ל על פרק מסרים במקרא , צריך לעמול עמל אין קץ על כל וגם אז ספק אם כל החומר יתקבץ לו . המכון התחיל בעבודות הכנה לפירסום קורפוס של פרשנות חז"ל לספרי נביאים וכתובים — אשר יביא כל פסוק ודרשותיו לפי השונים והגירסאות , ממוין בהתאם לבעיות האקסגטיות והתשובות . כרכים אלו אפוא לעתיד לבוא למעיין למצוא את דברי חז"ל לכל פסוק על אתר — אגב ציונים תחום מחקר שלישי — מקיף לא פחות — הוא מערך מהדורות מבוארות של הפילולוגית של ימי הביניים . פרשנות זו נחשבת לגרעין פרשנותנו ה'קלאסית' לא מעט המימצא של דפוסי מקראות גדולות , ודרכי הסתכלותה קבעו במידה רבה את גישת להבנת המקרא . בשעה זו אנו עוסקים בעריכת חיבוריהם של שניים מגדולי הפילולוגית הספרדית , אחד המסמל את השיא האחרון של הפרשנות הרבנית הכתובה — הלא הוא ר' יהודה אבן בלעם — והאחר הוא ראש וראשון לפרשני הפשט עברית , הוא הראב"ע . אין צריך לומר שמפעלו של כל אחד יש בו כדי לפרנס כרכים תחום מחקר מטיפוס אחר לגמרי הוא החקר המקיף של מסורת כתבי היד המקראיים מצד מגבשי נוסח אותיות , ניקוד , טעמים , פסקאות ועוד . מעבר להיבט של חקר המסורה , הרי תהליך ההוספה ההדרגתית של סימנים אל נוסח האותיות של המקרא המרכיבים של הבנה יהודית קדומה של המקרא הראויה לחקירה ולתיאור . תחום עיון אחרון , לעת עתה , מקרב אותנו עד לגבול ההווה ממש . בכרטסות המכון כבר היום חומר רב כדי לגשת להערכה עצמית ראשונה של המחקר היהודי המודרני עניננו כרגע בחקר היבטי צמיחתו במאה התשע עשרה , שעה שחכמי ישראל התחילו

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help