sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מוכיחים לדעתו שאין הם בגדר של נבואות , אלא — "שירות ומזמורים ותפילות . "ממש ולפי שבתפילה לא נבואית לא יתכן שידובר בלשון הווה בסיטואציה היסטורית , rrrny מן הדין לקבוע את זמן התחברותו של המזמור בהתאם לרקעו ההיסטורי . אי לכך איחר אבן ג'קטילה עד לימי גלות בבל לא רק מזמורים אנונימיים , אלא גם את כל מזמורי אסף ובני קרח , בהניחו ששמות אלה אינם מתיחסים למשוררים שחיו בימי דויד , אלא לצאצאיהם הרחוקים שחיו בבבל . ר' אברהם אבן עזרא לא שלל את כשרותה הדתית של תפיסה זו , והוא לא נמנע מלהזכיר אותה כאופציה פרשנית לגיטימית גם בגוף פירושו הנדפס . עם זאת נוטה דעתו שלו ל"דעת הקדמונים" ( רוצה לומר — חז"ל , ( והסתייגותו מאיחור מזמורים אינה עקרונית אלא עניינית . מתפילותיהם של יונה וחבקוק הוא מסיק שתפילת נביא כמוה כנבואה — אין היא מעוגנת בהכרח בנסיבות חיי הנביא , אלא יכולה להתייחס לעתיד הרחוק , ואף לדובב את בניו של אותו דור מאוחר ( בלוויים שבמזמור קל"ז . ( שלא כרס"ג מכאן וכאבן ג'קטילה מכאן , הוא סבור שהמזמורים נתחברו על ידי דויד ומשוררים נבואיים אחרים שהיו ברובם בני דורו , ובכך זהה עמדתו לזו של המפרשים הקראיים . אך בניגוד גמור לנטיתם המובהקת למצוא במזמורים עתידות מפורטות , העמיד הראב"ע את היסוד הנבואי שבמזמורים על המינימום ההכרחי , מתוך התחשבות מירבית באופים הבסיסי בתפילות . נמצאנו למדים שהגאון לא חשש להתעלם לחלוטין מתפיסת חז"ל מתוך היענות לצרכי השעה ; שהתביעה הנמרצת של הקראים להשתית את התפילה בעיקר על ספר תהילים , התבססה על תפיסה עקרונית של המזמורים הקרובה מאד לזו של חז"ל ; שר' משה אבן ג'קטילה ראה היתר לעצמו לבסס את תפיסתו על פשטם של המזמורים , אף אם הדבר כרוך בסטיה מתפיסת חז"ל ; ושגישת ר' אברהם אבן עזרא — כאשר בוחנים אותה על רקע ההשתלשלות שקדמה לה — אינה כה חדשנית וראדיקאלית כפי שמקובל להניח , אלא אדרבא — סינתטית ומתונה . בארבעת פרקי הספר ילווה הבירור המושגי של כל אחת מארבע הגישות בעיקוב צמוד אחר מהלך הטיעון שבכל אחת מן ההקדמות , ובניתוח של טיב הראיות שהובאו לאישושו של הטיעון . השתדלתי שלא להניח בהקדמות שום ענין בלתי מבורר , וכתוצאה לכך מוגש לקורא גם מעין פירוש עניני לשש ההקדמות האלה . בנוסף לכך הוחדרו ההקדמה ופירוש מזמור א' שבשריד , והם ניתנים בלווית הערות ( טקסטואליות ברובן ) בסוף הספר . כדי להקל על הקורא למצוא את ההפניות המרובות להקדמת הפירוש הנדפס מובאת גם היא בסוף הספר כנתינתה בדפוס הראשון ( ונציה רפ"ה , ( 1525 / בתוספת של מראי מקומות וסימני פיסוק , אך ללא מנגנון של חילופי גירסאות ( וזאת מכיוון שהיא עומדת לצאת לאור בקרוב במסגרת המהדורה המדעית של פירוש ראב"ע לתהילים א' מ"א שמכין מר מנחם סילבר כעבודת דוקטור באוניברסיטת לונדון . ( התיאור והניתוח של ארבע הגישות מתבסס לא רק על ההיגדים המפורשים שבהקדמות , אלא גם על דרך יישומם בגוף הפירושים . לשם כך בדקנו כיצד ובאיזו מידה מימש כל אחד מחמשת המפרשים את גישתו העקרונית ואת עמדותיו הקונקרטיות בפירושו , ובעיקר בביאוריו לכותרות המזמורים אשר בהן מצוי רוב המידע על המחברים והזימון הביאוגרפי היסטורי , על הסוג הספרותי ודרך הביצוע המוסיקאלי , וכיוצא באלה . המפתחות שבסוף הספר נועדו להקל על ההתמצאות בו , וגם לאפשר לקורא למצוא

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help