sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הגדולים" ו"הגדול שבמדקדקים" — חיבר בין השאר פירוש מקיף לספר תהילים בלשון הערבית . רובו של הפירוש הזה שרד אמנם באוסף פירקוביץ שבלנינגראד , אך אנו מנועים מלעיין בו או בתצלומי . לפיכך נאלצים אנחנו להמשיך להיות סמוכים בעיקר על המובאות שבפירושי הראב"ע , אשר זכו עתה לתוספת נכבדת מכוחה של הקדמת השריד . לא פחות משהקדמותיו של הראב"ע משמשות מקור להכרת דרכם של קודמיו , כך משמשים פירושיהם של קודמיו אמצעי להבנה טובה יותר של פירושיו . ואמנם , אין להבין כראוי את דרכו הפרשנית של הראב"ע ולהעריך אל נכון את האופי הספרותי של הקדמותיו לתהילים , מבלי להכיר את גישותיהם של קודמיו ( במידת האפשר כפי שהם עצמם ניסחו אותן , ( ומבלי לעמוד על הצורה והמבנה של הקדמותיהם שלהם לספר תהילים . בבואנו לכתוב את תולדות הגישה העקרונית לספר תהילים במשך למעלה ממאתיים השנים שבין רס"ג לראב"ע , שימשו לנו כמקור עיקרי שתי הקדמותיו של רב סעדיה גאון ( שהוחדרו ותורגמו בידי הרב י' קאפח , ( הקדמותיהם של המפרשים הקראיים סלמון בן ירוחם ויפת בן עלי ( הגנוזות עדין בכתבי יד , ( ושתי הקדמותיו של הראב"ע ( שהראשונה שבהן רואה אור כאן . ( רב סעדיה גאון עובר בשתיקה גמורה על דברי חז"ל , לפיהם השתתפו עם דויד "עשרה זקנים" בחיבור מזמורי תהילים . בניגוד לעמדתם זו אין רס"ג רואה באנשים הנזכרים בכותרות המזמורים משוררים מחברים אלא מזמרים גרידא , ואי לכך הוא יכול ליחס את כל ק"ן המזמורים באורח בלעדי לדויד . יתירה מזאת : בעוד שבעיני חז"ל היו המזמורים בחזקת תפילות שנאמרו ברוח הקודש , שולל רס"ג תפיסה זו בתוקף רב , ומשתדל להוכיח שצורתם המזמורית אינה אלא לבוש ריטורי חיצוני , ושלאמיתו של דבר הספר כולו אינו אלא דבר ה' אל דויד . תפיסה חדשנית זו של ספר תהילים כמעין תורה שנייה שניתנה לדויד הנביא , נועדה — כפי שהראה כבר משה צוקר — להשמיט את הקרקע מתחת לאמונה הקראית , לפיה ספר תהילים הינו סידור התפילה של עם ישראל לדורותיו . כשם שהם טענו כלפי המשנה שאין היא בגדר תורה , כך הם טענו גם נגד התפילה הרבנית שאין היא נבואית אלא מעשה בני אדם . וכפי שרס"ג טען כנגדם , שקוצרה של התורה שבכתב מעיד עליה שאי אפשר לקיימה ללא התורה שבעל פה , כך הוא הוכיח ממיעוטן של התפילות במקרא שאי אפשר לקיים את מצות התפילה ללא התפילה החוץ מקראית שהותקנה בידי הנביאים . יתכן שהכחשה גמורה 1 ו של האופי התפילתי של המזמורים סייעה בשעתה במלחמת המגן נגד הפרישה הקראית . ברי על כל פנים שהיא לא נתקבלה על לבם של חכמים ומפרשים ' , 'רבניים ועל אחת כמה וכמה שהמפרשים הקראיים סלמון בן ירוחם ויפת בן עלי ( שכתבו את פירושיהם הערביים לתהילים בירושלים במאה העשירית ) לא התקשו להפריכה ולהוכיח מלשון המזמורים ומסגנונם שאכן הם בגדר תפילות . בראייתם את המזמורים בתפילות נבואיות , התקרבו , למרבה האירוניה , מכחישיה של התורה שבעל פה לתפיסת חז"ל . ברם , תפיסתם את המזמורים בתפילות החובה של ישראל לדורותיו חייבה אותם להרבות בפרשנות אקטואליסטית , המסבה את הנבואה המזמורית לא רק על הסיטואציה הגלותית לפרטיה , אלא אף על מאבקיה של הכת ועל נצחונה המזהיר עם בוא הגואל . בעוד שרס"ג הפקיע את המזמורים מצורתם הספרותית , והקראים הפקיעו אותם מרקעם ההיסטורי , ביקש ר' משה אבן ג'קטילה לחזור ולהעמידם על חזקתם הספרותית וההיסטורית . המיקום של ספר תהילים , 'כתובים'ב והמינוח הספרותי שבכותרות המזמורים

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help