sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה ראשיתו של ספר זה במציאה משמחת . אגב רישום כל כתבי היד של פירושי ר' אברהם אבן עזרא לחמש מגילות ששרדו , נתגלה בתצלום של כ"י וירונה — הספריה העירונית ( 82 . 4 ) 204 בצידו של פירוש הראב"ע לאסתר , גם קטע מפירושו לתהילים , השונה לגמרי מפירוש תהילים המצוי בידינו . הקטע אינו גדול ( ארבעה עמודים , בני 34 שורות העמוד , ( אך חשיבותו רבה . הוא מחזיק את ההקדמה — הארוכה פי שלושה מהקדמת הפירוש הנדפס — ואת הביאור למזמור א' ( כמעט בשלמותו . ( הראב"ע הירבה , כידוע , יותר מכל מפרש אחר לחבר שני פירושים לאותם ספרי מקרא . מן הפירושים המקבילים הללו הגיעו לידינו עד כה חמישה בלבד — הפירוש המקוטע לבראשית , 'הפירוש הקצר' לשמות , 'השיטה האחרת' לשיר השירים ולאסתר , ו'הפירוש הקצר' לדניאל . עתה מתווספים עליהם עוד שניים — השריד מפירושו האחר לתהילים , ופירוש שני לתרי עשר , שאני עתיד להוציאו לאור , אי"ה , ביחד עם מהדורה בקורתית של הפירוש הנדפס . בקולופון המחבר של הפירוש הנדפס לתהילים רשום שהוא נתחבר בנורמנדיה שבצפון צרפת בשנת ד' תתקט"ז . ( 1156 ) ואילו הפירוש האחר , שרק ראשיתו שרדה , נכתב , לפי מה שהעלתה החקירה , כחמש עשרה שנה קודם לכן ברומא או בלוקא , סמוך למועד בוא הראב"ע מספרד לאיטליה בשנת . 1140 השוואת שני הפירושים שכתב הראב"ע על ספר מקראי אחד לא רק מסייעת בפיענוח סתומותיהם , אלא גם קורעת לנו אשנב ל'חדר עבודתו' של הפרשן . בשתי הקדמותיו לתורה מגדיר ומתאר הראב"ע את דרכו הפרשנית באמצעות דחיית "ארבע הדרכים" שננקטו בידי קודמיו . בדומה לכך הריהו מציג גם בשתי הקדמותיו לתהילים את תפיסתו שלו אודות אופים הספרותי ומעמדם הנבואי של מזמורי תהילים באמצעות הדיינות עם שתי תפיסות עקרוניות שהועמדו על ידי קודמיו . בהקדטת הפירוש הנדפס נקט הראב"ע לשון אנונימית ונמנע מלציין מיהם בעלי הפלוגתא ב"מחלוקת הגדולה" אודות טיבו של ספר תהילים . לא קשה לזהות את בעל הדעה האחת , לפיה "כל הספר לדוד , והיה , "נביא שכן זוהי עמדתו של רב סעדיה גאון כפי שהיא מוצגת ומנומקת בהקדמתו הארוכה לפירושו הערבי לתהילים . לעומת זאת אי אפשר היה לקבוע בוודאות מיהם בעלי דברו , הסבורים ש"אין בספר הזה נבואה , "לעתיד ושאי לכך '" על נהרות בבל' חיברו אחד מן המשוררים , "בבבל עד שלא הגיעה לידנו הקדמת השריד בה מיוחסת דעה זו במפורש לר' משה הכהן אבן ג'קטילה . חכם ספרדי זה — שקדם לראב"ע במאה שנים ושכונה על ידו ב'ספר מאזניים' כ"אחד מהמפרשים

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help