sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ויש מלים שאינן נדירות כלל , אך הן רב ערכיות : ( plurivalents ) פוליסמים מצד אחד והומונימים מצד שני , והללו — מבחינה לקסיקאלית ( שורש או מלה הומונימיים ) או מבחינה דקדוקית ( תצורה הומונימית . ( השרשים עזר ( נטש או סייע , ביצר , כגון שמות כג , ה 1 נחמיה ג , ח , ( נטש ( עזב או התפשט , כגון במדבר יא , לא ; שמואל א ל , טז ;( המלים משפט ( צדק או דין או בירור וכיו"ב , כגון בראשיתית , כה לעומת שמות כח , טו , ( בשר ( כמשמעו או ככינוי לכל חי , כגון בראשית ו , יב ;< צורות כמו אגור ( דברים לב , כז ו משורש אגר או משורש גור , ( נמצא ( בראשית מא , לח : קל עתיד או נפעל בינוני , ( נתנה ( בראשית כט , כז ו קל עתיד מדברים או נפעל עבר נסתרת , ( נצלתם ( שמות ג , כב : נפעל או פיעל , ( ועוד . יש שמלה ידועה בהחלט מתבארת על ידי רש"י , משום שהופעתה בפסוק מסוים אינה מובנת ונראית בלתי מתאימה להקשר . ימים = ) שנה , כגון בראשית כד , נה ; ויקרא כה , כט ;( עוד = ) הרבה , כגון בראשית מו , כט ; איוב לד , כג . < רש"י מבאר כמובן גם צירופי מלים וניבי לשון , כגון ומלאת את ידם ( שמות כח , מא , ( לא תלך רכיל ( ויקרא יט , טז ) והרבה כיו"ב . כמו כן הוא מעיר על תופעות כמו לשון נופל על לשון ( ישרפך ... תשופנו , בראשית ג , טו ) ומבחין בין סינונימים במקומות רבים ( דשא ... עשב , בראשית א , יא ; מזבח ... מצבה , דברים יב , ג ; רמה ... ירה , שמותטו , א , ד ; חכם . .. נבון , דברים א , יג ; חכמה ... תבונה ... דעת , שמות ל , ג . ( . 2 מה כלול בביאורי המלים שלוי כמובן מאליו , ביאור מלה כולל בראש ובראשונה את משמע המלה , וביתר דיוק את הוראתה בפסוק הנידון . לעתים רש"י מסתפק בכך : ויברך הגמלים — הרביצם ( בראשית כד , יא . ( במלון — במקום שלנו בלילה , אמתחת — הוא שק ( בראשית מב , כז . ( אך במקרים רבים רש"י טורח לבאר גם את גזרון המלה , גם את דרך שימושה בכתוב או פרטים מסוימים בתצורתה : שפיפון — הוא נחש , ואומר אני שקרוי כן על שם שהוא נושף ... ( בראשית מט , יז . ( יז . ( תשוקתך — תאותך כמו ( ישעיה כט , ח ) ונפשו שוקקה ( בראשית ג , טז ) — והראיה מישעיה מובנת יפה מלשונו של הכתוב ... " :-ההוא כאשר יחלם הרעב והנה אוכל והקיץ וריקה נפשו , וכאשר יחלם הצמא והנה שותה והקיץ והנה עיף ונפשו 13 על האחרונים ראה ? מ' מורשת , "רש"י על הומונימים דקדוקיים , "בתורה בית מקרא , שנה כג , א ( עב , ( ( תשרי-כסלו תשל"ח , ( עמי 14 . 117-93 במקרים כאלה מתאמתת הטענה , שבתודעת רש"י ביאור הגזרון מסייע לבירור המשמע , או , כדברי בנית החריפים , ש"האטימולוגיה , כפי שהאטימולוגיה שלה עצמה מעידה , היא הדרך להגיע אל משמעה האמיתי העמוק של המלה" ( בספר , לעיל הערה , 1 עמי . ( 135

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help