sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ג . לעומת שתי ההנחות הללו של אבינרי , שראינו לאמצן , אין אנו משוכנעים בצדקת דבריו המכלילים של בנית , לפיהם רש"י "הוא שהוסיף את הדרש בהוראת המקרא לפי לעז העולם" אותו "תרגום שלם של המקרא , "לצרפתית שהיה אפוא תשתית כל פירושו , בעיקר בכל הנוגע לביאורי מלים ולעצם ניסוח הפירוש מתוך "מגמה לגשר בין הטכסט המקראי , התרגום . "והלעז הן רש"י אינו מתייחס במפורש לפותרים אלא במקומות מועטים , ולמעשה לא שרדו ספרי פתרונות שקדמו לרש"י , והתיעוד שבידנו על "לעז העולם" רובו מן המאה השלוש עשרה . אך יהיו הדבריםיאשר יהיו , מקום הניח פרופ' בנית לבדיקה המושתתת על הנחות שונות משלו , בחינת "מני ומנך תסתיים . "שמעתתא נאמר אפוא , בעקבות אבינרי , שניתוח דרכו הלקסיקולוגית של רש"י חייב להתבסס על ביאורי המלים "האמיתיים" שבפירושיו , ולא על החומר המדרשי שבהם . ונוסיף , שניתוח זה מן הראוי שיהא בו כדי להשיב — לפחות — על השאלות הבאות : . 1 אילו הן המלים , שרש"י ראה אותן כטעונות פירוש ? . 2 מה כלול בביאורי המלים שלו ? , 3 כיצד ניסח ביאורים אלה ? . 4 מה הם המקורות אשר מהם שאב — או : שעליהם ביסס — אותם ? . 5 באיזה מקום או באילו מקומות של פירושו נמצאים ביאורי המלים ? דרך משל , האם ביאר מלה קשה במקום הופעתה הראשונה ובו בלבד , או שמא לאו דווקא ? האם נהג להקדים את ביאור המלים לביאור עניין הפסוק או להיפך , או אולי הלך בדרך שלישית ? כאן נוכל לדון רק בחלק משאלות אלה , וגם בהן רק באופן חלקי ביותר . ג . קווים לדרכו הלקסיקולוגית של רש"י . 1 אילו מלים נתפרשו על ידי רש"י ? לכל לראש , רש"י מפרש מלים יחידאיות או נדירות מאוד , או מלים שהיקרויותיהן רבות למדי אלא שהן מיוחדות להקשר ענייני מסוים , ואשר על כן אין אפשרות לעמוד על משמען מתוך שימושים מגוונים . הנה דוגמות : חרי ( בראשית מ , טז , ( חוךי ( ישעיה יט , ט , ( צפיחת ( שמות טז , לא , ( ירט ( במדבר כב , לב , ( ויתאבכו ( ישעיה ט , יז ) — כולן יחידאיות , כלומר שבכל המקרא אינן מופיעות , לא הן ולא נגזרות אחרות של אותו השורש או אותה הלקסמה , אלא במקום אחד . פרד , מכרה , טוטפת , דרדר , התעמר , עקל , פשק — הן מלים או שרשים נדירים , כלומר שהם ונגזרותיהם אינם מופיעים אלא פעמים ספורות . אדן , אפוד , חשן , קלעי החצר — מופיעות די הרבה , אך תמיד או כמעט תמיד באותו הקשר ענייני או באותו השדה הסמאנטי , ועל כן אפשר לראותן מבחינה מסוימת בנדירות : אמתחת , למשל , מופיעה 15 פעמים , אך כולן באותה היחידה הספרותית ( בראשית מב-מד . ( 12 במאמרו הנ"ל ( לעיל הערה , ( 5 עמ' ; 264 , 252 וראה גם בספרו ( לעיל הערה , ( 1 במיוחד עמ' , 13 , 10 . 69-68

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help