sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ברורות ומעמת "פשוטו" של מקרא עם , "מדרשו" אך פעמים הרבה אין הכתוב טעון לדעתו פירוש , משום שפשוטו מובן , ועל כן מביא הוא רק את הדרש ללא כל ציון מבחין . בשני המקרים אין הדרש אמור להיות פירוש הכתוב , ועל כן אין להביאו בחשבון בנידון שלפנינו . נדגים הנחה שנייה זו בקצרה ; ( א ) הרים וגבעות מציינים לעתים , לדעת חז"ל ורש"י , את האבות והאמהות , וכך מבאר רש"י "כי ההרים ימושו והגבעות תמוטינה" ( ישעיה נד , י ) — "אף אם תכלה זכות אבות ואמהות . " ... כמובן , אין ללמוד מכאן שלדעת רש"י הר = אב ולא גבעה = אם . ( ב ) כמו כן אין לקבוע , שבמילונו של רש"י עץ = אדם כשר , אף על פי שמבאר "היש בה עץ אם אין" ( במדבר יג , כ ) "אם יש בהם אדם כשר שיגן עליהם . "בזכותו ( ג ) אין צורך לומר , שאם רש"י מביא מדרש הלכה כגון "זה בגימטריא תריסר לוגין הוו" ( כריתות ה ע"ב ביחס לשמות ל , לא ! "שמן משחת קדש יהיה , ( "זה אין להסיק מכאן כי זה פירושו שנים עשר . ( ד ) ואפילו כאשר רש"י מאשש את ביאורו על ידי הבאת מקרא נוסף המשמש מקבילה או ראיה , אין ללמוד כאן , שלפנינו ביאור מלה של ממש . את הכתוב "שנים עשר נשיאם יוליד" ( בראשית יו , כ ) מבאר רש"י : "כעננים יכלו , כמו 'נשיאים ורוח' ( משלי כה , יד , " ( ואף על פי כן אין כוונתו לבאר שישמעאל יוליד שנים עשר עננים ... במקרים כגון אלה , והם מרובים , אין דברי הפרשן מכוונים למשמע המילונאי הבסיסי של המלה הנידונה , כי אם — לכל היותר — להוראתה המושאלת או המטאפורית או לקונוטאציה מסוימת , שיש לה בפסוק המבואר . הרים וגבעות אינם יוצאים ממשמעם , אלא שלדעת רש"י מופיע צירוף זה לעתים בהאנשה המכוונת לאבות ולאמהות , והאנשהזו משמשת כמשמעות ההקשר שלו . עץ מציין במקרא אילן ( tree ) או החומר שהאילן עשוי ממנו , ( wood ) ואין עץ אדם כשר אלא על דרך דרש ובהקשרים מסוימים מאוד . רעיון המבוסס על הגימטריא של זה ( השווה גם בראשית לז , יז ) — לפי עצם טבעה של "מידת" הגימטריא וכמובן מאליו — אינו אלא בבחינת דרש . ואילו נשיאים הוא פוליסם , שהוראתו לעתים 'אנשים נישאים , מורמים , 'מעם כנשיאי העדה , ולעתים — , 'עבים' ' . 'עננים והנה , בכתוב האומר על ישמעאל כי "שנים עשר נשיאם , "יוליד אין ספק שמדובר בבני אדם , כמוכח מן העובדה ששמותיהם מצוינים בהמשך ( בראשית כה , יג-טו ) ושמכוחם ישמעאל יהיה "לגוי , "גדול כאמור בסוף פסוקנו . אך , ככל הנראה , רש"י חש בזרות הלשונית והעניינית של הביטוי "שנים עשר נשיאם יוליד" ו זרות לשונית — שכן במקרא "מלך" עשוי לצאת מחלציו של אדם ( כגון בראשית לה , יא ) באשר המלוכה עוברת כירושה , אך אין מולידים נשיא ; וזרות עניינית — שכן בפסוק שלפניו ( יט ) ובזה שלאחריו ( כא ) מודגש , שהברית , "ברית , "ולםע תוקם עם יצחק ; ואם כן , מה טעם בברכה המופלגת לישמעאל בפסוק שביניהם , שבו אנו דנים ? אין זאת אלא שבשונה מברכת יצחק , ברכתו של ישמעאל אינה נוגעת אלא לכמות ? "הנה ברכתי אתו והפריתי אתו והרביתי אתו במאד מאד שנים עשר נשיאם יוליד ונתתיו לגוי גדול" — לאמור ו לעם עצום ורב יהיה ישמעאל , אך בריתי תוקם עם יצחק ! והנה , תיבת נשיאים , היחידה בכתוב זה המביעה במובהק לא עניין שבכמות אלא איכות אנושית , את איכותם של הנישאים והמורמים מעל אחרים , נראית כאן יוצאת דופן ובלתי מתאימה . ולכן אימץ רש"י את מדרש חז"ל ולימדנו : לא נאמר כאן מלכים או שרים או נגידים וכיו"ב , כי אם , "נשיאים" לרמוז לך שיבוא יום ונשיאים אלה " נשיאים" יהיו וכעננים יכלו י ואין בדברי רש"י אלה אלא משום ביאור הקונוטאציה של מלה ידועה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help