sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ובזכויות אדם בסיסיות . לדעתו , ראוי להגביל את זכות הקניין החוקתית לתחומים אלה : קניין פרטי הנהנה מהמעמד המיוחד של חסינות מהתערבותה של הרשות המחוקקת הנבחרת במדינה דמוקרטית צריך להיות קניין מסוג מיוחד , כזה המגן על האנושיות המשותפת לכל בני האדם . במילים אחרות , זכות הקניין החוקתית צריכה לנבוע מ"כבוד האדם" ולשקף אותו . על פי גישה זו , לא כל פגיעה באינטרס רכושי מהווה הפרה של זכות הקניין החוקתית ; רק פגיעות המסכנות את כבוד האדם שנפגע - בפרט אם הן נוגעות בזכויות קניין הקרובות לאישיות בעליהן , להבדיל מזכויות קניין שערכן לבעליהן מתמצה בשווי הכלכלי שלהן - ראויות להגנה חוקתית ( דוגמה מובהקת לכך הוא מקרה של נטילת קורת הגג של אדם . < זאת ועוד , לעיגון זכות הקניין החוקתית בכבוד האדם באשר הוא אדם יש משמעויות חלוקתיות מרחיקות לכת , שכן עולה ממנה זכות כללית לבני אדם שיהיה להם אותו מינימום קנייני הדרוש לכל אדם על מנת להתקיים בכבוד . לגישתו של ד"ר גרוס , יש לקווי מתאר כלליים אלה השלכות חשובות על ההקשר המקרקעי . כך , עולה מהם שהריסת בתים מהווה פגיעה בזכות הקניין הקוראת בצורה מובהקת להגנה חוקתית . אך דווקא במקרים אלה - בעתירות העוסקות בהריסת בתים של משפחות מחבלים פלשתיניים בשטחים - לא נראה שהיתה להקניית המעמד החוקתי לזכות הקניין השפעה כלשהי על הכרעות בית המשפט העליון . מנגד , ד"ר גרוס מביע את החשש כי המעמד החוקתי החדש של זכות הקניין בישראל יגרום להקפאה ולהנצחה של הסטטוס קוו הקנייני שנוצר לאחר היסטוריה ארוכה של הפקעת אדמות , בעיקר מערבים , ובכך למתן חסינות למצב החלוקתי הנוכחי מפני כל ניסיון ציבורי ליצירת חלוקה צודקת יותר . אכן , כפי שרמזתי בראשית דברי , קשה להפריד את הדיון בהיבט החוקתי מן העיסוק בהיבט הפוליטי . גם ד"ר אירית חביב סגל , במאמרה "בעיות תיאום ושאלת המטרה הציבורית בהפקעת , "מקרקעין נוגעת בפן הפוליטי הבעייתי של הסדר ההפקעות הקיים בארץ , דהיינו , בניצולם של הסדרים משפטיים קולוניאליים , מתקופת המנדט הבריטי , כאמצעי לייהוד היישוב בארץ ישראל . אך מרכז הכובד של מאמרה מצוי במקום אחר . ד"ר חביב סגל מתמקדת במקרים בהם הרשות מצדיקה את "הצורך הציבורי" בהפקעת מקרקעין פרטיים בקיומה של בעיית קואורדינציה בין בעלי מקרקעין רבים שחלקותיהם נדרשות להקמתן של פרויקט ציבורי רחב היקף , במקרה הטיפוסי : שכונת מגורים . היא מתארת את נטייתו המסורתית של בית המשפט לצמצם מאוד את ההגנות המשפטיות העומדות לרשותו של בעל המקרקעין , וזאת על ידי מתן פטור לרשות המפקיעה מקיום זכות שמיעה לאזרח ; ניתוק השאלה של כשרות ההפקעה מחובת הפיצוי ; הכשרת הפקעות המונחות על פי שיקולי רווחיות גרידא ; ומתן הכשר לסירובה של הרשות לאפשר לבעל הקרקע להשתתף בתוכנית הבנייה עצמה . לגישתה של ד"ר חביב סגל , מעמדה החוקתי של זכות הקניין מחייב מהפכה משמעותית בהלכות אלה . הסיבה לכך הינד . שגם אם המושג קניין אינו מחייב באופן קטיגורי את מודל השוק ( ועל כן אינו שולל מושגית וקטיגורית הכרעות מדינתיות על הקצאה מחדש של המקורות הכלכליים , ( עדיין זכות הקניין מעוגנת , לדבריה , ברצון להגן על הפרט מפני כוח השלטון ולמנוע התערבות יתר של המדינה בענייניהם של הפרטים המרכיבים אותה . מכאן מתחייב "הפתרון החלופי" שהיא מציעה

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help