sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

פתח דבר אל שלושת קודמיו מצטרף עתה כרך נוסף של "דרך ארץ , " המוקדש כולו למחקר הארכיאולוגי של ארץ ישראל והמתבסס על המאמרים ותמונות הצבע שהתפרסמו בעיתון "במחנה" ועודכנו לקראת הופעת הספר . בספר חמישה שערים המייצגים את המגוון הנופי של הארץ ואת הקשר שבין הנוף לאדם כפי שהוא מוצא את ביטויו בממצא הארכיאולוגי : שער ירושלים , שער ההר , שער העמקים , שער הים ושער המדבר . השער הפותח , שער ירושלים , מייצג מכמה בחינות את לב לבו של המחקר הארכיאולוגי הארץ ישראלי , ובוודאי את אחד המניעים המרכזיים שלו . השערים הבאים מציגים אתרים ומספרים על נושאים היסטוריים הקשורים לאזורים ולגופים הללו . ארץ ישראל מהווה גשר בין יבשות , וככזאת שימשה את האדם בנדודיו כבר בתקופות הפרה היסטוריות . בארץ ישראל נתגלו הסימנים הקדומים ביותר המצביעים על קיום אנושי מחוץ ליבשת אפריקה , ובמספר אתרים נתגלו שלדי אדם המהווים חוליה חשובה בהבנת התפתחות האדם . בשחר ההיסטוריה , עם התגבשות הממלכות הגדולות בעמקי הפרת והחידקל מחד גיסא ובעמק הנילוס מאידך גיסא , מתחיל פרק היסטורי ארוך בו משמשת ארץ ישראל חיבור בין הממלכות , תוואי מסעות המלחמה , נתיב שיירות המסחר וגשר המחבר תרבויות ממזרח , מצפון וממערב . מיקומה הגיאוגרפי העמידה איפוא במרכז ההוויה ההיסטורית והתרבותית וכזירת אירועים שחשיבותם והיקפם עמדו בדיספרופורציה לגודלה של הארץ ולחשיבות התרבויות והארגונים הפוליטיים שהתקיימו בה . התהליכים הגיאופוליטיים ששינו את מיקומם של מרכזי הכובד העולמיים הפחיתו מחשיבות הדרכים העוברות כאן , אבל השינויים הדתיים והמעמד הפוליטי של הדתות המונותאיסטיות מיקדו שוב התעניינות בינלאומית בארץ ישראל . הארץ שבה להיות זירה לאירועים פוליטיים וצבאיים מרכזיים הנוטלים חלק נכבד בעיצובה של ההיסטוריה העולמית . העיסוק שלנו ב"ידיעת הארץ" שונה מאוד מלימוד הגיאוגרפיה על ידי בני עמים אחרים בארצות אחרות וכך שונה גם התייחסותנו למחקר הארכיאולוגי בארצנו : ארץ ישראל מתייחדת במגוון הגדול של נופיה המתקיים בתחום כה צר וקטן , אבל עוד יותר היא מתייחדת בעובדה שהגופים הללו היוו בסיס ורקע לצמיחתו של עם ישראל ולהתפתחותו התרבותית . הרצף ההיסטורי היחיד במינו , המשתרע על פני יותר משלושת אלפים וחמש מאות שנה , והייחוד הדתי והתרבותי הקשור ברצף הזה , הופכים את ההתבוננות בנופי ארץ ישראל ואת לימודם למסע מרתק ומרגש שאין דומה לו כנראה בשום זמן או מקום . ההוויה היהודית אינה יכולה להתקיים במנותק מהישות הגיאוגרפית המהווה בסיס לגיבוש ישותנו הלאומית , ונופיה מעניקים מסגרת מוחשית לעיצובם ולהבנתם של הרעיונות המופשטים המונחים ביסוד תפישת העולם היהודית . הזהות היהודית , המתקיימת בעיקר על יסוד אימוץ תפישת עולם מוגדרת וקיום דפוסי ההתנהגות הנגזרים ממנה , נשמרה למרות הפיזור בארצות תבל והנתק הפיסי מהמולדת המשותפת - אבל ניזונה מקיומו של קשר רגשי עמוק אליה . התנ"ך הרווי בנופי הארץ , בקולותיה ובניחוחיה , וכמוהו גם הספרות ההלכתית על חוקיה , מדרשיה וסיפורי הפולקלור השזורים בה , שימרו בלבם של היהודים בגלויות השונות את זכרה של הארץ והזינו את הגעגועים ואת התשוקה לחזור אליה . שיבת ציון המודרנית וזו שקדמה לה בימי זרובבל , עזרא ונחמיה , הם אירועים יוצאי דופן שאין להם אח ורע בתולדות העמים . קשה אם כן שלא לתהות על הכוח הזה , המסוגל להניע אנשים בכיוון הפוך לזה המשרת את האינטרסים החומריים שלהם . כך בעבר הרחוק , כאשר חלק מגולי בבל נוטשים את מקום מושבם ומחליפים ביטחון ונוחיות בהווה מלא סכנות וקשיים ובעתיד מעורפל . כך אז , לפני כאלפיים וחמש מאות שנה , וכך בסוף המאה הקודמת עם תחילתה של שיבת ציון המודרנית . מנקודת המבט שלנו כיהודים יש למחקר הארכיאולוגי של ארץ ישראל סיבה חשובה נוספת על זו המדעית , שכן יש בו כדי למלא צרכים רגשיים עמוקים המהווים מרכיב חשוב של הזהות הלאומית שלנו . אין איפוא לתמוה על ההתעניינות הרבה של הציבור הרחב במחקר הארכיאולוגי ועל מספרם הרב של החובבים המקדישים מזמנם לנושא . הממד הרגשי המייחד את המחקר הארכיאולוגי של ארץ ישראל נוגע באופן ישיר או עקיף גם למיליוני בני עמים אחרים , נוצרים ובני דת האיסלם , הפזורים בכל רחבי תבל . ומכאן נובעת ההתעניינות הרבה לה זוכים בעולם הממצאים הארכיאולוגיים הארץ ישראליים . בכרך הזה נעשה ניסיון לתת ביטוי לייחודו של המחקר הארכיאולוגי של ארצנו . רוב הרשימות והאיורים הם פרי עבודתם המחקרית של ארכיאולוגים ישראליים . בזכותם נפתח בפנינו עולם המחקר הארכיאולוגי בחבל הארץ הקטן והמיוחד הזה והוארו נושאים היסטוריים שאת הבנתם ולימודם הוא מרחיב ומעמיק . תודה לכולם על שיתוף הפעולה מתוך רצון כן להביא לידיעת הקורא את הסיפור ההיסטורי כפי שהוא עולה מתוך האבן והחרס , מציורי הקיר ומן הכתובות . בעשיית מדור "דרך ארץ , " שהיה חבוק בין דפי "במחנה , " היו שותפים אנשים רבים , בהם אנשי מחקר בתחומים השונים וחברים שעולמם מלא בנופי ארץ ישראל ובסיפורם . האיש שיזם את המדור , השתתף בקביעת תכניו והיה הכוח המניע בהמשך קיומו הוא יוסף אשכול , לו אני חבה תודה מיוחדת . תודה לדוד שמיר שהערותיו עזרו להביא את הנושאים השונים בצורה בהירה וברורה לכל . ותודה לאחי אילן זהרוני שכתב את דברי התוכן שבהקדמה ודו

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help