sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

חניה של בני ישראל בצאתם ממצרים , שאת מקומו איננו יודעים כיום ; השלישי - העיירה אל עריש , שפירוש שמה בתרגום עברי הוא הסוכות . ואכן , מי שיבקר היום בבירת צפון סיני ובסביבתה יפגוש בסוכות הבדואים , הפזורות לרוב באזור . נוסע יהודי בשם רבי משולם מוולטרה עבר כאן ב ו 48 ו וטעה לחשוב כי שלושת המקומות אחד הם . על אל עריש הוא כותב : "סוכות , כי בלשון ישמעאל עריש היא סוכה . וזה המקום שבנה יעקב אבינו עליו השלום . " השם עריש גרם לאחרים לראות בו את סוכות מימי יציאת מצרים , לפי הכתוב בתורה : "ויסעו בני ישךאל מךעמסס ויחנו בסכת " ( במדבר ל '' ג , ה . ( שני הזיהויים אינם עומדים במבחן : סוכות של יעקב מקומה הרחק לצפון מזרח וזו של בני ישראל , אף כי נעלם מקומה מידיעתנו , הרי ההגיון הנובע מן הסיפור התנ " כי אינו מאפשר את זיהויה באל עריש . פטור בלא כלום אי אפשר , וכדי שלא תהיה אל עריש נעלבת נעזרנו בשמה להבנתו של פסוק בשיר השירים : "דודי לי בכרמי עין נדי . הנו יפה רעןתי , ה / ן יפה עיניך י 1 נים . הנף יפה דודי אף נעים , אף עךשנו לעננה . קרות בתינו ארזים , רהיטנו ברותים" ( א , ' יד-יז . ( במחשבה ראשונה נראה כי השולמית באומרה "עישנו רעננה , " מתכוונת למיטת כלולות - אך התמונה הכוללת וסדר הדברים מעוררים ספק בכוונה הזו . במקרא מופיעה המלה ערש במובן מיטה בכל המקומות האחרים , אך במשנה אנו מוצאים עריס במובן גפן מודלית על כלונסאות , היוצרת סוכה . - "איזהו עריסז הנוטע שורה של חמש גפנים בצד הגדר , שהוא גבוה עשרה טפחים" ( כלאיים ו , ' א י . ( מכאן אולי "עישנו רעננה . " פירושו שהמדובר בכרם - סוכת נפנים . לעומת השולמית ודודה , אין דרכו של יעקב אבינו מפדן ארם לארץ ישראל סוגה בשושנים . תחילה רודף אחריו לבן בהר הגלעד ומאשימו בגניבה , אחר כך הוא נאלץ להיאבק לילה שלם עם המלאך על שפת היבוק ולבסוף , מלא פחד וחששות , הוא פוגש את עשו אחיו . לא יפלא , כי אחר כל הדברים הללו זקוק יעקב לשקט ולמנוחה על מנת להירגע : "ףעקב נסע סבתה ויכן לו בית ולמקנהו עשה סכת על כן לןךא שם המקום סכות" ( בראשית ל"ג , יז . ( עמק סוכות נמצא מצפון ליבוק , בעבר הירדן המזרחי , מול מושב ארגמן . באזור הזה מתרחבת הבקעה ויוצרת שטחי עיבוד ומרעה נרחבים . אם נצרף לכך את שפע מי היבוק נבין כי אכן יאה המקום למנוחה ולהתרגעות של 2 "והוא ישב פתח האהל כחם היום" ( בראשית י"ח , א . ( שיכון סוכות של בדואים בצפון סיני , ליד בלחה . 1 סוכת גפנים על גג עשוי שכבות בוץ ותבן , בעיירה בדרום לבנון . 3 סוכות הבנויות מכפות תמרים בךהב שלחוף ים סוף . 4 בית ועליו סוכה , הבנויה על גבי מעקה עשוי בוץ ותבן , בכפר דיר צאמת שבמערב הר מלרון . בתמונוף מעבר לדף : " ויעשן לו ; ם סכות איש על גנו" ( נחמיה חי , טז . ( סוכות למגורים בקיץ , על גגות הבתים בכפר דיר צאמת .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help