sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

וישראל ויהודה יושבים בסוכות שמואל ב , י " א , יא אילן זהרוני מדי שנה בשנה , לקראת אמצע תשרי , צצות אלפי סוכות בצד דירות ובתים ברחבי הארץ . חג האסיף , שהוא חג של עם היושב קבע בארצו , עובד ואוכל מפרי אדמתו , הוא גם זה שאנו , מצווים לזכור בו את התלאות והנדודים במדבר : "בחמשה עשר יום לחדש השביעי , באספכם את חבואת הארץ , תחגו את חג ה' ... נקנ י ת חשבו שנעת ימים כל האזךח בישראל ישבו בסבת . למען ידעו דרתיכם כי בסכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים " ( ויקרא כ '' ג , לט , מב-מג . ( אולם הסוכה אינה רק קישוט וסמל - שלא בהקשר לחג הסוכות , זהו מבנה בעל שימושים רבים ומגוונים , כבעבר כן בימינו . " ולא יכם ?? שרב T T T ושמש " T ישעיהו מ " י המצאת הסוכה והשימוש בה הינם פועל יוצא מתנאי האקלים וצורכי האדם המושפעים ממנו . בסיפור המקראי על גירוש האדם מנן העדן נמצא שני ניגודים מהותיים בין החיים בגן העדן לבין אלה שנגזרו על האדם . האחד הוא הצורך לייצר מעתה את המזון ( שהיה מצוי בגן ונלקט ללא מאמץ ) בעבודה קשה ומתישה - "ארורה האדמה בעבורך ... וקוץ ודרדר תצמיח לך ... בזעת אפיף תאכל לחם " . .. ( בראשית ג , ' יז-יט . ( הניגוד השני אינו מוצא ביטויו באופן ישיר , אך הוא מבצבץ מבין השורות ; נוף הצל והמים מול נוף האדמה החרבה . תמונת גן העדן בספר בראשית מזכירה מאוד נוף בוסתנים שופע פרי , קריר , מוצל ומושקה במי מעיינות צלולים , הזורמים בתעלות &/ 7 - - ה' אלהים גן בעדן ... ויצמח ה' אלהיט מן האךמה כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל ... ונהר יצא מעדן להשקות את הגן" ( שם ב , ' ח-י . ( מנגד מתוארת האדמה צרובת השמש : "וכל שיח השדה טרם יהיה בארץ וכל עשב השדה טרם יצמח , בי לא המטיר ה' אלהים על האךץ" ( שם ב , ' ה . ( כפי שעמד האדם בפני בעיית ייצור המזון , כן עמד בפני הצורך במחסה שיגן עליו ויתאים לתנאים החדשים שלתוכם נקלע . מפתיע הדבר , שהמחקר המדעי הפריהיסטורי מציג תמונת התפתחות דומה : בשלהי האלף התשיעי ובאלף השמיני לפנה '' ס חלה מהפכה בחיי האדם בארץ ישראל - זהו שחר התקופה הניאוליתית ( תקופת האבן החדשה . ( האדם המלקט , הצייד , שהסתפק עד עתה במה שהמציא לו הטבע - מתחיל לרתום אותו לצרכיו . לא עוד ליקוט מקרי , התלוי במזל ובמתחרים , אלא תחילתה של חקלאות יזומה : זריעת צמחים , שהוכיחו את עצמם כמקור מזון , וביות בעלי חיים . השינוי השני קשור במגורים : לראשונה נוטש האדם את המחסה הטבעי , ששימש אותו , ובונה בתים - סוכות - בשטח שהוא בוחר לעצמו . שני השינויים תואמים את כיוון ההתפתחות של האדם - הקטנת התלות במה שהעניק לו הטבע . כפי שאין האדם משלים עם מנבלות כוחו ויכולתו הפיזיים ובונה כלים שיגבירו אותם , בתקופת האבן הקדומה , הוא פונה עתה לדרך שתעניק לו יתר שליטה על אספקת המזון ועצמאות בבחירת מקום המגורים לתועלתו ולנוחיותו . הסוכות מלפני כעשרת אלפים שנה , ששרידיהן נתגלו על נדות נחל ארן שבכרמל , מצטיירות כחיקוי בנוי של המערה - בקירותיהן ובסבך החורש ומטפסיו באשר לחלקן העליון . מה שסייע , אולי , במידת מה למעבר מן המערה הייתה ההתחממות היחסית ועימה התמעטות המשקעים , בשלהי האלף התשיעי לפנה '' ס . אך יותר מכך השפיע ודאי המעבר לעבוד חלקות חקלאיות ולקביעת חזקות על טריטוךיות . מרגע שהחל האדם לבנות את מגוריו במו ידיו - לא הוכתב לו מקום המגורים על ידי מציאותו של מחסה טבעי . מכאן ואילך נבחר מקום המגורים על פי עךכו הכלכלי חקלאי ועל פי שני תנאי הקיום הבסיסיים האחרים - מים ובטחון . עתה נפתחה הדרך להתפתחות ייצור המזון , ניצול ופיתוח מקורות המים ושיפור אמצעי הביטחון והמגורים . האדם למד לבנות בתים - אולם לא הניח את ידו מן הסוכה , וזו המשיכה לשמשו בצורות שונות לאורך כל ההיסטוריה האנושית ובימינו אנו בכלל זה . " על כן ? קרא ' T שם המקום ' T - ?? סכות " בראשית ל"ג , יז לפחות שלושה מקומות בארץ ישראל ידועים לנו בשם סוכות ; האחד - עמק וישוב באזור שפך נחל יבוק , שבעבר הירדן המזרחי ; השני - מקום

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help