sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

עניינו העיקרי של הספר הוא בניסיון להבין - ולו גם באופן חלקי - כיצד נעשתה ארץ ישראל חלק בלתי נפרד מעצם הווייתו של עם ישראל . לפיכך אין הוא נוגע בכל הנושאים שבהם ניתן לראות את הטבע והנוף במקורות , אלא מתמקד רק במספר עמודי יסוד של מורשת ישראל : עומר וביכורים , שבת וחגים , תפילין , מזוזות , קריאת שמע ומנורת המאור . עד כמה שאפשר נמנעו בספר חזרות על נושאים שניתן למצאם בספרים אחרים ובמאספים השונים העוסקים במועדי ישראל . אחדים מן הנושאים הכלולים בספר פורסמו בעבר במסגרת חומר הלימוד למוסדות חינוך היוצא לאור על ידי נאות קדומים אולם עד עתה לא רוכזו בספר . התנ"ך משקף את ארץ ישראל וסביבותיה כרקעו הגיאוגרפי והאקולוגי . מורשת ישראל , כפי שנמסרה ביהדות מדור לדור , מיוסדת - כידוע - על המקרא כלשונו ובמתכונתו בנוסח המסורה . ניסיון להבנת הדרך בה נתמזגה ארץ ישראל במורשת היהדות מחייב אפוא לראות את התנ"ך כפי שהוא משתקף במורשת זו . לפיכך אין בספר כל התייחסות להשקפותיהם של בעלי "ביקורת המקרא" לרבדיה השונים . לעומת זאת מרובות מאד בספר המובאות מדברי חז"ל במשנה , בגמרא ובמדרשים : הרי זו היא ה"תורה שבעל פה , " המקובלת ביהדות כהמשכה האורגני וכהסתעפותה המשגשגת של ה"תורה שבכתב" המתבטאת בתנ"ך . הרעיונות המובעים בספר הם תוצאת עיון במקורות ישראל כאשר ההכרה הבלתי אמצעית והתחושה של תופעות הטבע בארץ דוחקות עצמן בהתמדה אל בין השיטין . שיטת לימוד זו חדרה בי מילדות , ונעשתה חלק בלתי נפרד מיישותי . ייתכן כי משום כך נראה לי קו המחשבה היסודי המנחה את הספר כל כך ברור ומובן מאליו עד כדי הרהור שמא עצם פרסומו יהא מיותר . לפיכך לא הותקן הספר לדפוס טרם עברו על כתב היד חברים שעיסוקם בהוראת התנ"ך - הן במיגזר ה"חילוני" והן במיגזר ה"דתי , " ותגובותיהם עודדוני להשלים המלאכה . עידוד מיוחד לכך קיבלתי מפיו של הרב חיים דרוקמן , לאחר שעבר על כתב היד ביסודיות רבה , ועל כך נתונה לו הוקרתי . בספר ניכרת גם השפעת שאלותיהם של המורים והמורות בבתי הספר התיכוניים והיסודיים , ורכזי לימודים במקרא , בחקלאות ובמדעי הטבע , שהשתתפו בהרצאותי במקומות שונים בארץ ובסיורי לימוד הנערכים בשטחי נאות קדומים . יש בספר זה גם התייחסות לשאלות

נאות קדומים בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help