sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הכלים הספרותיים שבאמצעותם מוסכמה חברתית הופכת לאמת מוחלטת ותמימה ( אכסיומה , ( המצליחה להנציח את המצב הקיים כמשהו טבעי , בלתי ראוי לדיון ובלתי ניתן לשינוי . המטרה השלישית היא לשחזר את סיפורן של הנשים על הרקע ההיסטורי חברתי שבו התנהלו חייהן . מטרות אלה מנחות את אופן הקריאה של הספר : הקריאה שלי בטקסטים המקראיים היא ספרותית פמיניסטית . קריאה כזו היא בהכרח קריאה חתרנית , המתנגדת להנחות הפטריארכליות המושרשות בתודעת הטקסט ומבקשת לחשוף אותן . מטרת הקריאה הפמיניסטית איננה רק העצמת הסובייקט הנשי , דרך העברת דמויות הנשים מהשוליים למרכז , אלא גם חשיפת הדרכים והשיטות ( אסטרטגיות רטוריות ) המנציחות את שליטת הגבר ( אב / בעל ) בחברה , באופן המאפשר קריאה חלופית . ההנחה היא כי הדמות שבדרך כלל נמצאת בשוליים ולא במוקד השיח עשויה לגלות פן נוסף בדמותה של החברה . הסיפור מנקודת מבטו של , 'אחר'ה אשר קולו מושתק , איננו דף ריק ונאלם , אלא סיפורה האלים של החברה הפועלת לשם השתקתו . המאמץ הבלתי פוסק להכחשת סיפורן של הנשים מחייב את האשה לאורך ההיסטוריה לאמץ את המוסכמות החברתיות על זהותה ( המגדר , ( אשר מונעות ממנה פיתוח של זהות מובחנת ומכאן גם חירות אינטלקטואלית , שהיא תנאי ראשון ליצירה האנושית . אם לא תעשה זאת , תשתוק , או שתהיה הד חקייני וקלוש לגדולים ממנה . הספר בודק את האופן שבו מיוצגות הנשים בסיפור המקראי ואת מעמדן החברתי , כפי שהוא משתקף מהחוקים . הפרק הראשון פותח בסקירה ומיון של ייצוגי הנשים , במטרה להציג את הנתונים המקראיים ולעמוד על המשמעות האידיאולוגית של האבחנה בין נשים ישראליות ונשים נוכריות . הפרק השני , "מיון נשים לפי , "סטטוס בוחן את מעמד האשה על פי מקומה במערכת החברתית ( מיצב , ( כפי שהוא מנוסח בחוקי המקרא והמזרח הקדום , וכפי שהוא משתקף מהסיפורים על הגר ושרה , מיכל , רות ונעמי . מיון הנשים לפי סטטוס הוא מנגנון של כוח ושליטה , היוצר אשליה של יציבות וביטחון , ארגון , סדר וצדק . לפיכך , מערך הסטטוסים של הנשים הוא הבסיס לתלות המוחלטת של האשה במערכת הפטריארכלית . הפרק השלישי , "שירת אם סיסרא על

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help