sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מלחמת ששת הימים , היה תמוז בעל דעות חריגות , שלא פעם בוקרו קשות . אולם אפשר לראות בו , מתוך ראייה עכשווית , מבשר של מהלכים בתר ציוניים הניכרים היטב היום , הן בחיינו והן בספרות העברית של הדור האחרון . השינויים האידאולוגיים בהשקפת עולמו של בנימין תמוז באו לידי ביטוי ביצירתו הספרותית במישרין ובעקיפין . בנושאים שונים חלו גלגולים ושינויים , וכדי לעמוד עליהם , תיארתי את הדברים באופן דיאכרוני , כאשר נקודת המוצא היא עמדת התנועה , 'כנענית'ה שבה היה תמוז חבר בראשית דרכו . ציפיתי למצוא זהות מוחלטת בין עמדותיו האידאולוגיות בראשית דרכו לבין אלה של האידאולוגיה . 'כנענית'ה כאן חיכתה לי הפתעה . היו נושאים שבהם הייתה לו עמדה שונה , כבר בראשית דרכו ! במהלך השנים , היו תחומים שבהם לא חל כל שינוי בעמדותיו , והיו תחומים שבהם חל שינוי רב . ביקשתי להבין היכן חל השינוי והיכן לא , ומה היו הסיבות לשינויים כשחלו . האם היה כאן מהפך פתאומי דרסטי , או מהלך הדרגתי ? עמדתי גם על הקשר שבין השינויים התמטיים ובין השינויים הפואטיים . במרכז הדיון בספר נמצאת בעיקר הסיפורת למבוגרים של בנימין תמוז , אך דנתי גם בשירתו , במחזותיו , בספרי הילדים שכתב ובכתיבתו העיתונאית . הספר הוא עיבוד של עבודתי לקבלת תואר דוקטור ( קווי ההתפתחות ביצירותיו של בנימין תמוז כראי לתמורות בהשקפת עולמו , , ( 2005 שנכתבה בהנחייתה של פרופ' זיוה שמיר באוניברסיטת תל אביב . בספרו האחרון הזיקית והזמיר אומר תמוז את הדברים הבאים : אל תכלית מטרתי כסופר אגיע רק כאשר אכתוב ספר , שהקורא בו יפתח בתהליך הקריאה רק לאחר שסיים לקרוא . כאשר יסיים הקורא לעיין בספרי יסגור את הכרך המת , יניח אותו מידו ורק אז יפתח בדו שיח עמי . הקריאה האמיתית תתרחש רק עם סיום הקריאה המובנית . הקריאה האמיתית מתבצעת בעצימת עיניים ובלא ספר . רק לאחר שרבבות המילים עשו את שליחותן והתאבדו - נפתחת השיחה המכרעת והמהותית בין המחבר לבין הקורא . ואז הסופר והקורא מגיעים אל אותו המקום שבו ניצבים הנאהבים . במילים שוב אין צורך מאחר שעשו שליחותן . מכאן ואילך תדבר השתיקה , שהיא חובקת את כל המילים . היא הרחם שממנו יצאו והיא האדמה שאליה ישובו . ומן השתיקה - אהבה . Ex tacendo amor . ( הזיקית והזמיר , עמ' ( 95 באמצעות ספר זה אני מבקשת לקיים את "השיחה המכרעת והמהותית" שלי עם המחבר .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help