sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא בנימין תמוז ( 1989-1919 ) היה אחד היוצרים החשובים בדור תש"ח ובדור המדינה . הוא היה סופר פורה ומשפיע , שכתב רומנים , סיפורים קצרים , ספרי ילדים , שירים ומחזות , פובליציסט , מבקר אמנות וסטיריקן פופולרי . במשך שנים רבות ערך את עיתון הילדים הארץ שלנו ואת המוסף לספרות של עיתון הארץ . תמוז אף היה פסל מעולה ( אנדרטה שלו לזכר הטייסים שנפלו במלחמת השחרור מתנשאת בגן העצמאות בתל אביב , ( וכן צייר להנאתו . כאשר פגשתי לראשונה ביצירותיו של בנימין תמוז , עדיין לא ידעתי שאני עומדת לכתוב עליהן יום אחד עבודת מחקר . קראתי אותן שלא לפי סדר הוצאתן , והתפעלתי מהגיוון ומהניגודים שבהן . אלה עוררו את סקרנותי . מצד אחד סיפורים ריאליסטיים ליריים ששבו את לבי , מצד אחר סטירה נושכת ועוקצנית , פה רומן אהבה ושם נובלה שגיבוריה נואמים נאומים אידאולוגיים ארוכים . מגוון של ז'אנרים ותחבולות רטוריות , ששימשו לו להבעת רעיונותיו . גם השפה הייתה רבת גוונים . כמו נגן הבודק את יכולותיו הווירטואוזיות של הכלי שבידו , כך נהג בנימין תמוז בשפה העברית , כשהוא בודק את אפשרויותיה השונות על כל נימותיהן . רק מאוחר יותר , כאשר בחרתי ביצירותיו כנושא לעבודת הדוקטורט שלי , התחלתי לקרוא אותן לפי סדר כתיבתן , ועמדתי על עמדותיו הרעיוניות בגיבושן ובהתהוותן . במרוצת השנים עבר בנימין תמוז שינויים אידאולוגיים מרחיקי לכת . בראשית דרכו הצטרף לקבוצת , 'כנענים'ה שדגלה , כידוע , בהקמת אומה עברית חדשה ב'ארץ , 'עבר במרחב שמן הים התיכון ועד לפרת . הקבוצה הבחינה באופן קטגורי בין 'יהודי' , 'עברי'ל ותבעה זהות חדשה 'עברית' כתחליף לזהות . 'יהודית'ה בשנת 1950 חזר בו תמוז מתפיסה אידאולוגית זו , ודגל בשיבה ליהדות . בשנות השבעים גיבש את תפיסתו המיוחדת לגבי מהות היהדות כמורשת תרבות ייחודית המעשירה את התרבות האנושית בכל תחומי החיים . בסוף שנות השבעים חל שינוי נוסף בדעותיו , והוא אימץ לו השקפה שניתן להגדירה כבתר ציונית : הוא סבר , כי אם נוצרת סתירה בין מדינה ליהדות , יש לבחור ביהדות , כיוון שהתגשמותה המלאה של היהדות היא בהיות היהודים מפוזרים בין אומות העולם וללא מדינה . כלומר , בנימין תמוז עבר מ'כנעניות' הדוגלת בטריטוריה , נוסח יונתן רטוש , לשלילת 'שלילת הגולה' ולניתוק הקשר המחייב עם הארץ . המהפך חפף את שהותו הממושכה של תמוז בלונדון , את התקרבותו לאישים קוסמופוליטיים כגון ג'ורג' שטיינר ( George Steiner ) ואת חששותיו משינוי פניה של המדינה . גם בדורו , דור תש"ח , וגם על רקע הספרות העברית שאחרי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help