sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

עצמו , ולסלק ממרכז הבמה הספרותית את קודמיו . לפחות בשנות הוויכוח הראשונות , מרבית הביקורת , הקטרוגים וההשמצות כלפי סופרי תש"ח , נאמרו במסגרת זו ( גרשון שקד , דן מירון ורבים אחרים , ( חלקם לא רק שחזרו בהם בינתיים מקביעותיהם הנחרצות נגדם , אלא אף סייעו לחזור ולהוציא את כתביהם מחדש , עם מבואות מקיפים , כדי שיהיו מצויים בידי הקוראים בני הדור . רן מירון הוציא מחרש במוסד ביאליק את כתבי יגאל מוסינזון , אם להביא דוגמה אחת מרבות . למותר להוסיף , שמאלף מאוד להשוות בין דברי הביקורת החריפים והממעיטים בערכם של אותם מקטרגים לפני שנים לבין דבריהם החוזרים בהם במפורש בשנים האחרונות . אבל מה שקרה הוא , שההתקפות הצליחו יותר מדי . הרחיקו דורות שלמים מספרות זו , וגרמו להם לזלזל בספרות דור תש"ח , בלי לקרוא בה , על סמך אותה "דעה מוקדמת" שקלטו באווירה הספרותית העוינת . המותקפים ביותר הם משה שמיר , על " : "הצבר "אליק נולד מן הים" כפי שתואר בבמו ידיו ובהוא הלך בשדות , ואחריו נתן שחם , על "תמיד אנחנו" ו"גוף ראשון . "רבים שמות אלה נותקו מהקשריהם , נעשו עצמאיים , נהפכו לסטראוטיפים , ונתפסו כמאפיינים כוללים לספרות כולה , לגיבוריה ולתכניה . מאמץ גדול נמצא כעת בראשיתו ודורש המשך נמרץ , כדי לשנות את התדמית השלילית , לחזור ולקרוא בספרות זו קריאה משוחררת , ולראות מה יש בה באמת , ומה היא אומרת לקורא בן הדור . אני מבקשת כאן לסלק כמה דעות מוסכמות ומקובלות בדבר "ספרות ; "האנחנו דמות הצבר ; ספרות האומרת הן בלי פקפוקים והסתייגויות , ועוד ועוד . טענתי היא , שאופייה של ספרות זו במציאות , כפי שהייתה , שונה מאוד מן התדמיות שדבקו בה . התדמיות נוצרו תוך הסתמכות על דוגמה בודדת , שהייתה חריגה , ושהפכו אותה לטיפוסית ולאפיינית , בלי שהובאו דוגמאות נוספות מן הספרות שבכוחן לחזק אותה . במציאות , ספרות זו נולדה כשהספקות והביקורת מובנים לתוכה ; במידה שיש בה ביטחון ואמונה הם מלווים בפקפוקים ובהסתייגויות ; הגיבורים מוכנים למסור את נפשם , כצו השעה , אבל בעת ובעונה אחת הם מסתייגים מהמחיר המוסרי הכבד שהמלחמה גובה מהמשתתפים בה ומהעם כולו . דמות , "הצבר" שספרות תש"ח , כביכול , יצרה אותה , היא המצאה מאוחרת של עיתונאים ופוליטיקאים , ואולי אני מתחייבת בנפשי , כשאני קובעת שאיננה מצויה בספרות זו כלל . הדוגמה שהכול מסתמכים עליה , היא היחידה והיא יוצאת דופן . זוהי דמותו של אליק בבמו ידיו של משה שמיר . אבל ספר זה הוא רומן תיעודי בידיוני המבוסס על דמותו של אחיו של משה שמיר , שנפל בקרב במאבק על פתיחת הדרך לירושלים . ולכן מטבע הדברים זוהי דמות מן המציאות , שתוארה על דרך השגב וההפלאה . דמותו של אורי בהוא הלך לשדה , אינה בדיוק הדמות האידאלית , והיא רק אחת מתוך מערכת שלמה של דמויות השונות ממנה ומנוגדות לה ( מיקה , אביו ואחרים , ( ואהדת המספר נתונה לכולן ולא רק לאורי , שהוא גם מסתייג ממנו לא מעט . אבל שתי דוגמאות אלה נשארות בבדידותן הזוהרת בתוך ספרות דור תש"ח , ובתוך הספרות

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help