sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

תולדות הפטריארכיה היוונית אורתודוכסית בירושלים עדת המאמינים הראשונה בירושלים היתה מורכבת מיהודים שהתנצרו . הקהילה סבלה מרדיפות והמרטירים הראשונים שלה היו סטפנוס ויעקב אחי יוחנן , בעור הבישוף הראשון היה יעקב "אחי . "ישו עם חורבן ירושלים 70-ב לספה"נ , נמלטה הקהילה הנוצרית שבה לפלה שבעבה"י . לאחר הקמת ירושלים ע"י אדריאנוס , 135-ב התארגנה בה קהילה נוצרית קטנה . אף שלירושלים היה מעמד מיוחד בקרב הנוצרים בעולם , בשל המקומות הקדושים , לא הוענקה לה סמכות מיוחדת והיא היתה כפופה למטרופוליטאן של קיסריה . רק בועידת חלקדון במאה 5-ה הוענק לירושלים מעמד עצמאי והוקמה בה פטריארכיה . (*) לשם כך הופרדה א"י מהפטריארכיה של אנטיוכיה , לה היתה כפופה קודם לכן . במאות 5-7-ה זכתה ירושלים לשגשוג רב . "המקומות הקדושים" , שהיו קשורים למעשי הגיסים של ישו וימיו האחרונים , הונצחו ע"י כנסיות מפוארות שנהנו מתקציבים ממלכתיים . עולי הרגל נהרו לא"י מכל הארצות הנוצריות . בראשית התקופה הביזאנטית נוסד " מסדר האחים של בנסית , "הקבר בראשות הבישוף מקאריוס . על המסדר הוטל לשמור על המקומות הקדושים לנצרות לרווחת העולם הנוצרי ועולי הרגל . אנו עדים בתקופה זו לשגשוג בחיי הדת הנוצרית בכל רחבי הארץ , אך בעיקר במדבר יהודה , במקום שהוקמו לא פחות 137-מ מנזרים . א " י הפכה בתקופה זו למרכז ללימודי דת והוציאה מקרבה מלומדים חשובים . בין הנזירים ואנשי הדת הנודעים בתקופה זו בא"י , היו הירונימוס , תאודוסיוס , מר סבא , פאולה ואסטוכיום . לאחר תקופת שגשוג זו ידעה הארץ תקופות של חורבן ושפל שבאו בעקבות הפלישה הפרסית 614-ב והפלישה המוסלמית 638-ב הכובש המוסלמי העניק לפטריארך סופרוניוס את ה"אנטמה" בהן הובטחו זכויותיהם ובטחונם של הנוצרים . כן הוכרז הפטריארך כבעל חזקה על המקומות הקדושים בירושלים ומחוצה לה . זכויות אלה שהוענקו ע"י עומר אושרו גם ע"י השליטים המוסלמים הבאים . הם שהבטיחו במדה רבה את זכויות היוונים אורתודוכסים כנגד תביעות הכתות הנוצריות האחרות , ובעיקר אלו של הלטינים והארמנים . 099-ב ו ניכבשה ירושלים ע"י הצלבנים . בעקבות זאת , היה על הפטריארך היווני אורתודוכסי של ירושלים להעתיק את מושבו לקושטא למשך 88 שנים . "מסדר , "האחים מכל מקום , המשיך לתפקד במשך תקופה זו בירושלים . כאשר ירושלים נפלה שוב בירי המוסלמים 187-ב ו , גורשו ממנה הצלבנים והכמרים ששרתום והמקומות הקדושים הוחזרו לידי היוונים אורתודוכסים . 333-ב ו חזרו הלטינים ( הפרנציסקאנים ) לירושלים , והשיגו דריסת רגל ברבים מהמקומות הקדושים , בין השאר בשל היחסים הכלכלים הטובים בין אירופה הקאתולית והממלוכים . בתקופה התורכית , היה על הפטריארכיה היוונית אורתודוכסית להאבק על זכויותיה כנגד הלטינים , שנתמכו ( בעיקר בזמן החדש ) ע"י מעצמות המערב . במאות 18-19-ה זכתה י למטרה זו נעשו שינוים במבנה הפטר ארכיה וחלוקתה ; ק סר ה ובית שאן הועברו מתחום שיפוטה שי הפטריארכ ה באנטיוכיה , בעוד מואב , פטריה וערב ה נקרעו מהפטריארכיה של אלכסנדריה וצורפו לי-ם . הפטריארכיות האחרות היו : קונםטנטינופול , אנטוכיה , רומא , ואלכסנדריה .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help