sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

הקשורים מבחינה היסטורית לגורמי חוץ למיניהם , זקוקים לעולם לצידוק משפטי-תוכני מפנימה של המערכת הנורמטיבית , כדי שיהא ניתן לשלבם בתוכה . לפיכך אמנם נראה "כי 4 אפשר להכיר , בצד ההיסטוריה של מציאויות ופעילויות , בהיסטוריה של תכנים . "רוחניים ברם , צמצום עיוננו בתולדות ההלכה התגאית לצד הפרשנות , הוא המצריך את הרחבתו , מאידך גיסא : אין לבוא עד חקרה של ספרות התנאים בלא בירור יסודי של הספרות האמוראית המתייחסת אליה . הלכך הקפדנו למצות בבירור הסוגיות התנאיות אף את השייך אליהן ברבדים המאוחרים של ספרות התלמוד . זכינו אפוא לבירור עניינים שונים , שהוצרכנו ליזקק להם במהלך הלימוד , אף בתחומי הספרות האמוראית והמאוחרת . אלה , עד כמה שניתן להפרידם מבירור הסוגיות גופן , נכללו בחלק השני של החיבור , שם הם מצטרפים לסוגיות תנאיות שבירורן משלים מבחינות שונות את ענייני החלק הראשון . ואילו הסוגיות האמוראיות הארוגות בתוככי בירור הסוגיות התנאיות , הובאו בתוך הדיון , אך במידת האפשר בפרקים לעצמן . בסוף הספר נרשמו הקיצורים הביבליוגראפיים המשמשים בו . כאן אעמוד אפוא רק על דרכי הציטוט שנקטנו לאורך החיבור : א ) משניות , המצוטטות בגוף הדברים כבסיס לדיון בהן , מועתקות בסתם מכתב-יד קויפמן , בציון שינויי הנוסחאות שבשאר עדי הנוסח . ב ) בשאר ספרות התנאים צוין העמוד על-פי המהדורות המדעיות הרווחות , בלא לציינן בכל פעם ו מכילתא דר' ישמעאל , מהדורת הורוביץ-רבין , פפד"מ , תרצ"א ; מכילתא דרשב"י , מהדורת אפשטיין-מלמד , ירושלם , תשט"ו ; ספרי לבמדבר , מהדורת הורוביץ , לייפציג , תרע"ז ; ספרי זוטא , מהדורה הנ"ל ; ספרי לדברים , מהדורת פינקלשטיין , ברלין , ת"ש ; תוספתא זרעיםנזיקין , מהדורת ליברמן , ניו-יורק , תשט"ו-תשמ"ח . נוסח הפנים ניתן כאן בדרך כלל על-פי המהדורות הללו , אך בחילופי הנוסח שבמדרשי ההלכה יש להרחיב כיום מעבר למצוי בהן . ג ) סוגיות הבבלי בבא קמא ובבא מציעא , המצוטטות בגוף הדברים כבסיס לדיון בהן , מועתקות בסתם מכתב-יד המבורג , בציון שינויי הנוסחאות הנדרשים משאר עדי הנוסח . ד ) חידושי הריטב"א לב"מ , מהדורת ר"א האלפערן , לונדון , תשכ"ב , יצוינו כ'חידושי 4 אנגלרד שם , עמ' . 44 וראה ש' ביאלובלוצקי , אם למסורת , תל-אביב , , 1971 עמ' : 37 " כשמנהג נכנס לבית חיתוך ההלכה בגפו נכנס , טעמיו וגורמיו אינם נכנסים עמו . אין ההלכה עושה לה פרנסה ממקום אחר , היא ניזונית משל עצמה , מהרוח הכללית שלה היונקת מהמחשבה המקורית של העם והמכוונת לדעת . "התורה 5 בחירת כ"י קויפמן והמבורג לנוסח הפנים נעוצה בהסכמה רחבה על אודות טיבם המעולה , אך ברי שדיון כללי בדבר אינו ממטרת חיבור זה , אנו נתייחס אפוא לחילופי הנוסח לגופם ובהיקפם , ונוסח הפנים אינו אלא נקודת מוצא . על כתבי היד של בבלי ב"מ ראה : ש"י פרידמן , "לאילן היוחסין של נוסחי , "מ"ב בתוך : מחקרים בספרות התלמודית - יום עיון לרגל מלאת שמונים שנה לש' ליברמן , ירושלם , תשמ"ג , עמ' 93 ואילך . [ יש לציין : חלוקת כה"י שהוצעה שם בידי פרידמן לשני ענפי נוסח מוסבת לפרק ו רב"מ דווקא , כדברי המחבר שם ; בפרק המפקיד , שם מתמקד עיקר דיוננו , ספק אם יש למצוא חלוקה ברורה מעין זו [ . על כ"י המבורג , במסגרת עיון כולל בכתבי היד של הבבלי , ראה לאחרונה : ש"י פרידמן , "כתבי היד של התלמוד הבבלי - טיפולוגיה של כתיב , " מחקרים בלשון העברית ובלשונות היהודים מוגשים לש' מורג , ירושלם , תשנ"ו , עמ' . 190-163

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help