sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

מהו עניינו של חקר תלמוד התנאים ? הנה , שערי בית מדרשם של האמוראים פתוחים לפנינו , ויש בידינו לעקוב אחר תלמודם , הפרועה לפנינו בשלל גווניו . חכמי בית המדרש מעלים את המקורות התנאיים ( ואף האמוראיים ) שלפניהם , והרי הם דנים בהם ובפירושם : מקשים ומפרקים , מדייקים ומשיבים , מצמצמים ומרחיבים , ואף "משבשים" ומגיהים . לעומת זאת , תלמודם של התנאים , היינו עיסוקם של התנאים בפרשנות המקורות התנאיים המגובשים שקדמו להם , אינו גלוי מעל לפני השטח . יש אמנם פה ושם דיונים ומשא ומתן בין התנאים , אך הללו אינם מוסבים דרך כלל על מקורות תנאיים קדומים העומדים ככאלה לפני המתדיינים , אלא בעיקר על עצם העמדות ההלכתיות לגופן . לפיכך , דרוש עיון מעמיק במקורות התנאיים שלפנינו כדי לחשוף מתוכם את הרבדים הקדומים , ומתוך כך - את פעילותם של התנאים המאוחרים ביחס אליהם . באיזו מידה עמדו לפני התנאים המאוחרים מקורות מנוסחים ומגובשים ? עד כמה ראו עצמם רשאים לתקנם ולנסחם לפי דרכם י מה היו דרכי העיבוד והפרשנות שנקטו ביחס למקורות אלה ? אלו הן מקצת משאלות היסוד העומדות בפני מחקר זה . אף שכבר נתנו חכמים דעתם למקצוע מרתק זה , למן האמוראים 2 ועד לאחרוני החוקרים , וכבר נאמרו בו דברים חשובים , הנה מיצויו עדיין רחוק מאתנו . אף אנו לא באנו להשקיף על העניין אלא מתוך פרשה אחת , כדי לנסות ולקדם מחקר זה ע"י העמדת מערכת שלמה של הלכה תנאית קדומה , אשר נחשפת מתוך ניתוח המקורות , ואשר שונה ביסודותיה מן ההלכה התנאית המאוחרת והמוכרת לנו . מתוך כך נתבהרה חטיבה שלמה של תלמוד התנאים על מגוון דרכיו . תוצאות מחקרנו זה מסוכמים בפרקי הסיום של כל חלק מחיבורנו , ומתומצתים בפרק הסיום של החלק הראשון . בחרנו בהלכות שומרים דווקא לבחינתו של תלמוד התנאים , לפי שבהלכות אלה יש מקרא מרובה . לפיכך , המדרשות לפרשה זו מרובים הם ועולים מכלל רבדיה של ספרות התנאים ; אלה , בצירוף שאר הדיונים התנאיים בפרשה זו , יש בהם כדי ללמדנו על השתלשלות העיון התנאי ודרכיו . אך הואיל ודיני שומרים מקצוע גדול הוא בתורה , אין עבודה זו מתיימרת להקיפם במלואם , ואין כאן אלא בירור סוגיות יסוד אחדות . מן האמור עד כה כבר נתבאר , שמטרה כפולה לפנינו : בירור תולדותיה של ההלכה התנאית , ומיניה וביה - עמידה על דרכי תלמודם של התנאים ביחס למגבשי ההלכה של קודמיהם . תכליתו של חיבור זה עיקרה בנושא השני , ולכך עניינו בתולדות ההלכה הוא דווקא מנקודת מבטה של פרשנות המקורות , זו שעולה מן השינויים בתפיסות ובמושגים ההלכתיים . בירור היסטורי בשאלת קיומו של רקע חיצוני לשינויים אלה ( בין מן הכיוון הריאלי של תנאי החיים , ובין מתוך בחינות נוספות , כגון תגובות לשיטות משפט זרות ) אינו אפוא מענייננו כאן , אפילו היה אפשר לעמוד עליו במלואו בפרשה שלפנינו . הלכך נדרשים אנו להיסטוריה של ההלכה בחינת "היסטוריה של הדוגמטיקה , שהיא ההיסטוריה של 3 עקרונות משפט , מוסדותיו , "ומושגיו וזהו חי הנושא את עצמו . שהרי אף חידושים , 2 הדיונים כנושא זה טעונים סיכום בפני עצמו , והדבר חורג אפוא ממסגרתנו . ומכל מקום , משהו משיטות האמוראים במקצת משאלות אלה יידון להלן בסוגיא ב , פרק א ( עמ' , ( 83-77 ובחלק השני עיונים ד-ה . 3 י' אנגלרד , "מחקר המשפט העברי - מהותו , "ומטרותיו משפטים , ז ( תשל"ו-תשל"ז , ( עמ' . 43 עי"ש .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help