sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

פתיחה בשלוש דרכים עיקריות מהלך כיום מחקר התלמוד : א ) חקר הנוסח ותולדותיו ; ב ) חקר התופעות הספרותיות ; ג ) חקר נושאים וסוגיות . בסעיף הראשון נבחנים יחסיהם ההדדיים של עדי הנוסח בכל קורפוס , כדי לשרטט אילן יוחסין , שישמש תשתית לבירור מסורות הנוסח ולהעמדת מהדורות ביקורתיות . הנושא השני עניינו בירור תופעות ספרותיות כלליות העולות משכבותיה השונות של הספרות התלמודית . בתחום זה נכללים טרמינולוגיה , דרכי עריכה , חישוף המקורות והרבדים השונים וכיו"ב . ואילו הכיוון השלישי מהלך בדרך הסלולה מקדמת דנא , של בירורי עניינים וניתוחי סוגיות פרטיות ; ואין הוא נבדל מן הפירושים והחידושים המסורתיים אלא באמצעים הנקוטים בידו . שכן בנוסף לכל דרכי הלימוד המסורתי , מיוסד מחקר זה על המודעות השיטתית לריבודה של ספרות התלמוד , המתגבשת "דרא בתר דרא" ( כלשון רב שרירא גאון באיגרתו , ( וכן על השימוש השיטתי בשלל אמצעיו של המחקר המדעי , כפי שעולים אף משתי הדרכים הראשונות . מן המשפט האחרון כבר עולה , כי חלוקת תחומי המחקר שהוצעה אינה מכוונת אלא למגמות הראשיות שמציב כל ענף לעצמו ; אך לאמיתו של דבר קיימת יניקה הדדית בין כל הסעיפים הללו . אי אפשר לו , לדוגמה , לחוקר הנוסח שלא להיזקק לבעיות של תוכן , וכן להיפך . אדרבה / מבחנו של המחקר בכל אחד מכיוונים אלו הוא במידת הצלחתו לאשש את מסקנותיו שבעניינו - אף על-פי קני המידה של התחומים המצרניים . למעשה נעים אפוא מסלולי המחקר הללו בכעין מעגל קסמים , שכן בירור כל אחד מהם לגופו אינו נשלם ללא חקר חבריו ; רק מצירופם , בחינת "באים , "כאחד תסתיים שמעתא . מחקרנו זה , שורשיו ועיקרו בכיוון השלישי , אך נופו וצמרתו - בזה השני . שכן מתחילה לא נלמדו הדברים אלא כקיום מצות תלמוד תורה : הבנת דברי תורה על-פי אמיתת כוונתם המקורית - בכל דרכי הלימוד המסורתי והמחקר המדעי הפתוחים לפנינו כיום ' . מכאן נובע אף אופיו של החיבור , שאינו בנוי על הרצאת עניינים מסוכמים ומלובנים , אלא כוונתו לשתף את הקורא בתהליך הלימוד : לימוד הסוגיות כנתינתן הוא הרקע הן לבעיות העולות הן להתמודדות עמן , כדרכם של דברי תלמוד להתגלגל ככדור ( כלשון מהרש"ל , ים של שלמה לב"ק , הקדמה . ( אפשר שיש בה בשיטה זו הכבדת מה על הקורא , אך נראה שבדרך זו מורגשת יותר חדוות הגילוי והיצירה , וכבר ידענו "כי זה הוא עיקר מצות לימוד התורה להיות שש ושמח ומתענג בלימודו" ( ר"א מסוכטשוב , אגלי טל , הקדמה . ( ברם , תוצאות הלימוד העמידונו על תופעות כלליות שונות בחקר התלמוד , והדגש נמצא ברבדים השונים של תורת התנאים ויחסיהם ההדדיים ; והוא הקרוי תלמודם של תנאים . 1 ראה שפת אמת , סוכות תרמ"ח : "בכל דור מתגלה דרך חדש עפ"י התורה , וז"ש מורשה קהלת יעקב , שהוא ירושה המתגלה בכל דור ודור ובכל שנה ושנה , וחז"ל דרשו אל תקרי מורשה אלא מאורסה , פי' שיש דרכים חדשים בתורה , שעדיין לא יצאו מכח אל הפועל , עד שיבוא הזמן והדור אשר ביגיעתם בתורה יתגלו הדרכים הנ"ל , וזהו בחינת ארוסה ולא . "נשואה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help