sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

21 הנבוכים , כבר עמד על כך שאפיקורוס היה דמות ממשית . עמד על כך שעיסוק בפילוסופיה איננו רק עיסוק שבתוכן , ועם הכרת המעיין יכול לומר שהוא בקי בתחום . פילוסופיה היא גם דרך ושיטה . ההתנצחות אופיינית — ואולי אף מהותית — להתפלספות , ובעיקר בעת התעמתות עם על המתפלסף לשלוט גם במלאכת ההתנצחות " . ייחד בפירושו מקום גם לתיאור היסטורי — ואולי מוטב היסטוריוגרפי — העיון הפילוסופי בקרב חכמי ישראל . תיאורו נכון באופן כללי : העיסוק — פרט לפילון — הוא מחידושי ימי הביניים . אף כאן , מקצת מן ההוגים ולא בפילוסופיה , והגירוי היה באמת גירוי חיצוני , בהשפעת הסביבה כתוצאה מהתפתחות פנימית בלבד . ר' ישראל בסוגיה זו אינו בעצם גילוי התהליך ההיסטורי ושחזורו , אלא והעניין שמצא בליבון ההיבט ההיסטורי . דבריו כאן משתלבים היטב במגמה את פירושו , לזהות את הדמויות שנמנות במסכת , ולספר בקצרה את על בסיס חומר מדרשי " . ניכרת בפירוש ר' ישראל ההתלבטות הנוקבת בין הכורח להתפלסף לבין שאורבות למתפלסף ומעוררות ספק עקרוני באשר לטעם שבדבר . משפט הוא במסורת , והסכנה היא בחקירה" מעורר את הרושם , שר' ישראל הטיף פילוסופי . אך באמת עמדת ר' ישראל הייתה שונה . ניכרת לא רק מתוך דבריו על אתר , אלא מבצבצת ממקומות שונים אבות . אין זה מיותר להזכיר , שבשאלה העקרונית על דבר ערכם של פילוסופיים כסעד לשיקולים הלכתיים , נתגלע ויכוח מר ונוקב בין ר' ישראל ' ישראל נאבק על תפיסה , שהרא"ש דחה מכול וכול . י' תא שמע , שדן לפני שנים אחדות , היטיב לומר על תוצאות הפולמוס הזה , כי "הנאהבים , ובמותם — . "נפרדו העתיק מריב"ש , שכן הלשונות כמעט זהים . בכל שאר הפירושים , שהביא מדרש , אין אזכור נוסף שאפיקורוס היה דמות היסטורית . ג , יז . אני מודה לפרופ 'n בן שמאי על שהסב תשומת לבי לאזכורים אלה . אחרים בפירוש ר' ישראל , וכן בחיבורו "מצוות , "זמניות ראיות לרוב , שר' לערוך היטב את דבריו כל אימת שחפץ בכך . אף תא שמע , שיקולים , עמ' 105 על כך . הערה בלבד , ולא דיון שכל עניינו בירור השאלות ההיסטוריוגרפיות , אך גם ראויה להתייחסות , על רקע העדר כתיבה היסטוריוגרפית באותה העת ולפניה כמעט רקע מגמתו המודעת של ר' ישראל , שציינתי זה עתה . דוגמה למגמה זו יש גם להלן . יוצאים מכלל זה חיבורים מעטים , כמו איגדה . דנ קדידא גאון , ספר הקבלה , וכן 0 פר יוסיפון . על הוויכוח בדבר היסטוריוגרפיה יהודית בימי הביניים ראה : מגמות ; וכנגדו : ירושלמי , במיוחד עמ' ; 76-49 פונקנשטיין , בעיקר עמ' . 27-24 , רא"ש ; תא שמע , שיקולים ; א' שויקה , "הפולמוס על תקנת טוליטולה את , "אשתו תרביץ , no > תשנ"ט , < עמ' . 115-87 עמ' . 107 תא שמע סבר כי נפטר בשנת , 1321 אך באמת נפטר בראשית שנת

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help