sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בבירור שהפילוסופיה נועדה לשמור על "מדע , "הדת ולכן על המתפלסף לחתור בלימודי הדת , שהם העיקר והתכלית . כאן שוב הזהיר ר' ישראל מפני התנצחות שבהם המשיב איננו בקי דיו בחומר הראיות להפרכת דעות מתנגדיו . תוך שהביא דוגמות לספיקות , קבע ר' ישראל כי "הבטחון הוא במסורת בחקירה" אל" ) סלאמי ! פי אל תקליד ואל כ'טר פי אל בחת , ("' והסביר מדוע — נאסר לימוד הפילוסופיה בימי הקדמונים . 8 בהמשך הביא ר' ישראל מפירוש הרמב"ם ' על אודות הזיקה שבין "ודע מה לבין "ודע לפני מי אתה עמל" שבהמשך המשנה . בהקשר זה הזכיר אף את ספר והציע הסבר עקרוני מדוע להכיר את הרוע . לשיטתו , זו הדרך להיזהר מפניו . סוף הדיון מוקדש לבירור הזיקה שבין "דע לפני מי אתה עמל" לבין "ומי מלאכתך" שבסוף המשנה . הפירוש נחתם במשל נוסף , המזהיר מפני זיהוי שגוי האמיתי " . מחידוש * ר' ישראל בפירושו ל '' ודע מה שתשיב לאפיקורוס חידושים אחדים יש בפירוש ר' ישראל , שנסקר לעיל בקיצור רב . אמנה את שבהם , ואדון בהם מעט . בשונה ממפרשי מסכת אבות לפניו ולאחריו , הכיר ר' ישראל אל נכון בכך היה דמות היסטורית , טרם שהפך למושג . ככל שבדקתי , קביעה זו איננה נמצאת אחרים למסכת אבות מימי הביניים , לא לפני ר' ישראל ואף לא לאחריו . 18 כתוב ר' מאיר , אך זה שיבוש וצ"ל משה , והוא הרמב"ם ! יש מקומות רבים בגוף הפירוש שבהם רשום בכ"י זה ( שכיניתיו א ) ר' מאיר , אך באמת הכוונה לרמב"ם . בחלק מן ההיקרויות שיש להן מקבילה בכ"י מילאנו אמברודאנה 45 . 9 גכיניתיו פ . סימנו במכון עבריים שבספריית הלאומית בירושלים הוא ס' , ( 12024 נאמר בכ"י א ר' רמז"ל ! אך עדות מכרעת לשיבוש הזה יש בכ"י א עצמו . בדף 141 א , שו' 13 מאיר ז"ל פי אל דלאלה אנהו ראה פי תאריך אל צאבה " ... ( תרגום : רבי מאיר המורה שראה בתולדות הצאבה . ( ... מקור הדברים במורה נבוכים , ג , כט , במהדורת מונק ! אף כאן הדברים מופיעים בפירוש הרמב"ם על אתר . 19 אף שדברים אלה הם חלק מהמשך המשנה , הם נידונים במסגרת הדיבור המתחיל " ודע מד , שתשיב , "לאפיקורוס ולפיכך נכללו בסקירה דלעיל . 20 כך בפירוש הרמב"ם > בנעט , עמ' , ( 19 רבינו יונה > עמ' לו , < במדרש דוד > עמ במחזור ויטרי > עמ' , ( 504 בפירוש רבינו נתן אב הישיבה > עמ' , ( 10 אצל המאירי בספר מוסר > עמ' , ( 83-82 בפירוש ר' יוסף יעבץ ( עמ' , ( 44 ובפירוש ר' יוסף ך ע"א . < רק אצל ריב"ש אנו מוצאים "וי"א כי אפיקורוס הוא שם איש מבזויי ונקרא כל התועים על שמו , כמו צדוקים וביתוסים על שם צדוק וביתוס" ( עמ' עהא ציין : "וכתב הר"ר ישראל ז"ל , " ... ומלשון זה נדמה לכאורה , שהדברים שלפני כן ר' ישראל , אך מסקנה זו איננה הכרחית . ראשית , קל להיווכח בדמיון הרב ישראל ללשון ריב"ש . שנית , ריב"ש הביא הרבה מאוד פעמים מדברי ר' אותם אליו . בסוף המאה הארבע עשרה עמד רשב"ץ על כך שאפיקורוס היה ( לה ע"ב . < אפשר שלמד זאת מפירוש ר' ישראל כאן . דברי ריב"ש בשם י"א במדרש שמואל > עמ' . ( 152 הדעת נותנת , שאף בפסקה הקודמת , שבה ייחס

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help