sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אומות העולם כ"תנא . "דמםייע והרי יש בכך כדי להעיד לא רק על רוחב אופקיו של ר' ישראל עצמו , אלא גם על תחומי ההתעניינות והרקע שומעי לקחו . לעיין בפירוש ר' ישראל לדברי המשנה באבות ( ב , יד < "ודע מה שתשיב הפירוש על אתר ראוי לתשומת לב כפולה : דברי ר' ישראל כאן הם . חשיבות יתירה יש בהם משמשווים אותם לפירושים אחרים לפיסקה ביתר שאת החידוש שיש בדברי ר' ישראל . תקצ » ר הפירוש ל"ודע מה שתש > ב לאפיקורוס '' על כחמישה עמודים . בראשיתו " אפיון הצורך להשיב לאפיקורוס , וכמעט גם סימון הסכנה , שטמונה במשא ומתן עם אדם שכזה . אחרי כן הביא ר' התלמוד , שיש להימנע מלהשיב לאפיקורוס ישראל , והסביר מדוע . בהמשך מה מקור השם , "אפיקורוס" מה פירושו ומה מאפייניו . הוא קבע השם בהוגה שנמנה עם "הפילוסופים , "הכופרים וכי אפיקורסות איננה אלא הכחשת ההשגחה , וממילא גם ביטול הטעם בקיום מצוות ובציות ישראל לדון בתכונות הנפש שנחוצות למשיב . לשיטתו , על המשיב להיות ועם זאת חסיד , מאמין וירא שמים . אחרת , הוא יכול להינזק מן העיון — הסביר ר' ישראל — קדם הציווי "הוי שקוד ללמוד תורה" ל"ודע מה שהמשיב יצליח להישאר באמונתו על אף היחשפותו לדעות מגונות . אך למשיב גם מיומנות מוגדרת . עליו לשלוט במלאכת ההתנצחות , שאף היא , שהתנסו כבר בלימוד תורה ובעשיית מעשים טובים . במסגרת זו דייק חכמים — שאמרו "מנעו בניכם מן ההגיון" — שאין האיסור חל על חז"ל , ציין ר' ישראל , שלדעתו , העיון הפילוסופי בתקופת התלמוד לא התפתח כאילוץ עם התפתחות הפילוסופיה בסביבה הגויית של היהודים , הגאונים . לדעת ר' ישראל , העיון הפילוסופי לא זו בלבד שהותר בנסיבות אף הפך למעין מצווה , כדעת הרמב"ם . אלא שעיון שכזה יכול להתפתח , שרואה בפילוסופיה עיקר . ר' ישראל המשיל משל , שממנו משתמע הביא מדברי אפלטון , אדיסטו , היפוקרטס , אלע'זאלי , אלפאראבי ואבן באג'ה . ציטט גם מתוך כתאב אלעין . הרשימה אצל טיילור , עמ' , 47 היא חלקית ודורשת זיקת הפילוסופיה היהודית לסביבתה המוסלמית ראה : רביצקי . ותרגום , מובא בנספח למאמר זה . דברי ר' ישראל לפיסקאות היא שלי . בכתב היד רשומים חמשת העמודים ברצף של דעות ועמדות בסוגיה זו ראה אצל ברויאר . אני מודה לידידי ד"ר ע' שהפנני למאמר זה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help