sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

האמנות מפקירה אותנו לקיומנו הפגום , או מפקיעה אותנו ממנו . משפט כגון זה , שהכוח השירי הוכיח את עצמו ( בקטע זה של קפקא ) ולא התפרק "בשירות האמת" - מטה את הכף לצד החיוב , כמדומני . בראש הספר המקורי שפרקי קפקא שלנו לקוחים מתוכו , מובא כמוטו פסוקו של פול ואלרי : "יהיו ערכו ועוצמתו של כוח החדירה אשר לפירוש גדולים ועצומים ככל שיהיו - תמיד תמיד העניין הצריך פירוש הוא הוא הממשי ביותר - ובלב ממשותו מופיע הסוד , שאותו ביקשו לפענח " . זאת דרך פרשנותו של קראפט בכללותה : היא איננה נלאית מלחדור ואיננה פוגעת בסוד . מחזהו של לסינג , בעל שן החכם הידוע יותר במקומותינו , אמיליה נל 1 טי . מחזה שהיה מונח על שולחנו של ורתר הצעיר אחרי ששם קץ לחייו , כשם שהיה מונח על שולחנו של האיש ששימש דגם לרמותו של ורתר , ירוזלם - וגיתה , עור בזקנתו אמר עליו כי עלה ממימי הספרות שקדמה לו כאי דלוס - מחזה זה טעמו לא פג עד היום . מסתו של קראפט מוכיחה זאת . הראייה ההיסטורית המאפיינת אותה ( בפרק על קפקא היתה מובלעת למדי במתיחת הקו מהברית החדשה אל ז'יר , רילקה , הופמנסתאל וקפקא - כולם בני דור אחר , ( מדגישה מצר אחד את הקיום ההיסטורי של יצירת האמנות , ולא אותו בלבד , אלא גם את הגדרת "היפה " , ועל כר ירחיב קראפט את הדיבור במסה על סתימות השיר בריון עם הנחתו של ואלטר בנימין - ומצד אחר היא מציגה את הקיום ההיסטורי כסמלי . המסר הסמלי שאותו מבליט קראפט הוא היחס בין שלטון ועוצמה וחובת לבבות מכאן , והיחס בין שלטון ועוצמה ואמנות מכאן . לעיון בזה ובזה מוקדשים שני חלקי המסה . נרצה , נמצא גם כאן שילוב דיאלקטי בין היסוד המשתנה ובין הקבוע ועומד . זה האחרון מגולם בחובת הלבבות , במוסרו של אדם ( על מידת הטוהר יש לשמור במאה הי " ח כמו בימי רומי , ששם מצא לסינג את נושא מחזהו והוא בוחנו בנסיבות ההיסטוריות שהשתנו . ( מוסרי של אדם נשחת בקיום ההיסטורי . נסיך כל יכול חותם באותה מידה של קלות רעת על גזר רין מוות כמו שהוא גורם למותו של חף מפשע , כאשר ארוסה של בחורה נחשקת על ידו נרצח בירי משרתו הנאמן - ועברה גוררת עברה - נרצחת לבסוף הבחורה בידי אביה . קיום חובת הלבבות בתחום ההיסטורי תובע את קורבנה של האהבה : במות האוהבים באמת נוצח מוסרו של אדם . כל צעד במחזה זה הוא הצער הלא נכון , ובראשית ההשתלשלות המוליכה לטירוף ולכליון עומדת האמנות . במסתו בודק קראפט את ההתנגשות בין שתי תפיסות עולם כמבוטאת בשתי פואטיקות שונות : זו של תקופת הבארוק וזו של תקופת ההשכלה על המתח הדיאלקטי בין היסודות הרציונליים והאי רציונליים . את הפרובלמטיקה אשר לה נדרש החלק השני של המסה הדן ביחס אמנות - מוסר , אמנות - אמת , אמנות - חברה , נפגוש שוב במסה על מות ורגיל להרמן ברוך ( אשר עמו עמד קראפט בחליפת מכתבים ) ובמסה שכבר הוזכרה , על סתימות השיר .

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help