sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ושיבתו ד , ביתה , אל המקור , איננה עוד "שיבה של ממש " . זאת שלילת הנחת היסוד של הנצרות כמובעת במשל על הבן האובד , כי מהותו של האלהים האב שנתגלתה הודות לישו המושיע , היא אהבה המוליכה לסלחנות , אם אכן האדם הטועה חוזר בתשובה . דווקא הבן האובד מאפשר לאהבה זו שתתגלה . הבן שקיים את כל המצוות תמיד איננו מאפשר זאת . השיבה הבלתי אפשרית מעידה אפוא על שינוי : הישן קיים אבל איננו הוא עצמו . חומו איננו יכול לקלוט את הצינה החדשה . או שמא מעולם לא היה קיים אותו שלם , ורק חלמנו אותו , הוא לא היה אלא משל , כי הלא בחלקו נשכח ובחלקו כבר אז לא היה חי האדם בשלם ? בין שני קטבים אלה , בין השינוי שחל במרוצת הימים , במהלך ההיסטוריה , ובין הבלתי משתנה היושב בלב המשתנה כסוד שאין לפענח - נעה , כמדומני , מסתו הביקורתית של קראפט . "חדירה וסור " כך כותרת המשנה של ספרו על קפקא . כפרק שלנו מעיד על כך הפירוש שקושר קראפט לשאלתו של הבן האובר הקפקאי : מה תועלת אביא להם ? לאמור : "בשאלה זו ... מוטעמת התועלת ולא ההוויה שהאהבה היתה נענית לה . זאת הגות נוסח יוון , ( Es ist antik gedacht ) ואפילו , כמובן אנטי אקסיסטנציאלי , נוסח ימינו : ( modern ) יותר מהאהבה שמוליכה לסלחנות , התועלת שהאיש מביא היא שעשויה להוליד אהבה " . זה משפט מוקשה . מצר אחד קיימת האהבה שבינה לבין ההוויה יש זיקה הדדית של היענות , ומצר אחר לא ההוויה מוטעמת , אלא התועלת . ובהקשר זה אין האהבה קיימת , כי היא אך עשויה להיוולד . ובכל זאת : האהבה עשויה להיוולד , ושום דבר אחר . לעומת ההוויה ( הבלתי משתנית ) מוצגת התועלת , והיא ערך היסטורי , כי קיומה בזמן המשתנה . אופיה ההיסטורי מסתמן בקשת הנמתחת בין הגות יוון להגות המודרנה . יוצא , כי האהבה העשויה להיוולד איננה נתונה מראש , מובנת מאליה , אלא פרי נכונותו של האדם להשתלב ( כך אני מבין את הפירוש הקראפטי ל"תועלת שעשויה להוליד אהבה . (" נכונותו של האדם להשתלב פירושה הכשרת עצמו לקבל את האהבה . לכך רומז משפטו של הופמנסתאל שהובא למעלה . אצל קפקא קיימת האהבה אך בביטולה ( הבן אמנם חזר - במשל הברית החדשה הוא חזר מאהבת אביו - אבל הוא זר , הוא נשאר בחוץ , חזר ולא חזר ;( אצל קראפט עשויה האהבה לבטל את ביטולה : בעתיד , ב " כוח אמונה " . עתיד זה , אם אינני טועה , מקפל בתוכו את אחרית הימים , את קץ כל היציאות והשיבות , ימות המשיח שבהם שלילת העבר היא גם גאולתו . זאת , לעניות דעתי , תמצית תפיסתו של קראפט את קפקא . הדיאלקטיקה הפרשנית הנישאת על גב הערות תמציתיות שכלל לא עושות רושם כי מטענן רב - מגיעה לבסוף אל "ריאלקטיקת הסוד " . הסוד מבקש לשמור את הסוד , אבל הלשון ( המגלה את הסוד כמבקש לשמור את הסוד ) מבקשת לפרוץ את השתיקה . סור ולשון כניגודים משולבים מולידים את "השיר הכתוב בפרוזה " , את האמנות . איננו יודעים אם הבן האובר אובד , אם הוא נושע . איננו יודעים אם

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help