sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

את הרושם החדש , בו הכול ניצב צונן זה אצל זה , אל הישן , שם ניצב היה שלם אחד , חם . הרושם השני גרוע מהראשון : כבר אז בחלקו לא היה חי בשלם , ובחלקו שכחו ; הוא פרץ מתוך הקשרו של השלם , הוא זר מה" . תועלת אביא להם , מה להם ולי , ואפילו בנו של אבא אני , בנו של בעל האחוזה הזקן " . בשאלה זו , נטולת הנחמה , מוטעמת התועלת , לא ההוויה שהאהבה היתה נענית לה . זאת הגות נוסח יוון , ואפילו , במובן אנטי אקסיסטנציאלי , נוסח ימינו : יותר מהאהבה שמוליכה לסלחנות , התועלת שהאיש מביא , היא שעשויה להוליד אהבה . "ואני מעז לדפוק על דלת המטבח , רק מרחוק , בעמידה , אני מטה אוזן , לא כך , שיוכלו להפתיעני כמי שמצותת . וכיוון שאני מטה אוזן מרחוק , איני קולט כלום , רק קול שעון רפה אני שומע , ואולי רק מרמה בלבי שאני שומע , בא אלי מימי הילדות " . ככל שמקולל האדם החושב שלא לחיות בשלם , אותו שלם בכל זאת היה בנמצא : בימי הילדות . מעיר על כך השיר על קול השעון הרפה שכתוב במלות פרוזה רגילות ביותר . דיאלקטיקת הסוד מסיימת את קינתו של מי ששולל מעצמו את מלוא כוחה של השמחה כל" . השאר מתרחש במטבח - סודם של יושביו הוא , שהם שומרים אותו בפני . יותר שאתה עומר לפני הדלת מהסס , יותר גדולה הזרות . ומה אם מישהו יפתח כעת את הדלת וישאלני דבר מה . האם לא הייתי גם אני כמי שמבקש לשמור את סודו " . העדר סימני שאלה אחרי השאלות [ המתרגם העברי "תיקן" את קפקא ושם סימני שאלה 1 כמו מעיר על בטחונו הדימוני של הזר , שהאהבה לא תכיר אותו , אלא תשאל מי הוא , ואז לא תהיה תשובה בפיו . ההשפעה העמוקה ביותר הנובעת משיר זה הכתוב בפרוזה , נעוצה במה שהסוד אמנם מבקש לשמור את הסוד , בעוד הלשון מבקשת לפרוץ את השתיקה . כלום אובד הבן האובר , או שהוא נושע ? זאת אין אנו יודעים . בין שתי מובאות נכבדות משובץ פסוק פרשני קצר , סתמי כביכול , כמעט סמוי מן העין , שמוסיף לטקסט פרט שאיננו מצוי בו : "גם כל אלה שאהב התאספו מאחורי הדלת " . משפט צדדי , אך משקלו רב . הלא הוא טוען , כי הבן האובד ידע פעם לאהוב . מתי ? כאשר היה שרוי ב"זיקת היסוד " שסימנה האהבה המובנת מאליה ? אבל הנה : "העדר סימני שאלה אחרי השאלות" ( נשים לב לתשומת לב זאת ) מעיד על כוח רימוני של זר , שהאהבה לא תכיר אותו . קראפט טוען אפוא כי השומר את סודו רואה את עצמו מחוץ לאהבה . עיוורון זה של ראייה מכנה קראפט " רימוני " , ואת מי שמחליף עיוורון בראייה - "זר " . טבעו של ה " זר" מתאפיין במשהו בפסוק פרשני נוסף : "ככל שמקולל האדם החושב שלא להיות בשלם , אותו שלם בכל זאת היה בנמצא : בימי הילדות זר" . , רואה לא רואה , אפוא , האדם החושב , המבוגר . ארם זה הוציא את עצמו מן האחרות המיתית המסומנת ב " זיקת היסור " ,

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help