sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא בקובץ המסות שלפנינו ניתן לקורא העברי לראשונה להיוודע אל עולמו הרוחני של איש מיוחד במינו היושב בירושלים חמישים שנה בקירוב וכותב ער היום שירים ופרוזה בשפה הגרמנית , תחילה למגרה שלו , אחר כך כאחד המסאים היותר נודעים של גרמניה , עטור פרסים ספרותיים וכיבודים למיניהם . השנה זכה הן לאות הצטיינות מטעם האקדמיה במיינץ והן לפרס המסאי הגרמני המכובד . ליד בון הוקם ארכיון קראפט , ושם כל כתביו . בשביל רבים הוא מייצג עולם רוחני כמעט לא קיים עוד , עולם שבמרכזו עומדת ההכרה בצורך של ערכים . הכרה זו איננה מסתייעת באנינות של יפי נפש , אדרבה , גישתה ביקורתית מעיקרה . היא מבקשת חפיפה בין רעיון ללשון שלא תהיה אך ערובה לצידוק האסתטי של המבע הנדון , אלא גם לקיום האתי , המוסרי של כל העושה בלשון . היא איננה נאוטרלית בהערכותיה , אלא נוקטת עמדה . היא איננה סוגדת לפונקציונלי , או למה שקרוי כך , היא מבקשת את האדם כיצור מרגיש וחושב , לאמור את הרב רבדיות לא במערכת לשונית בלבד . אבל משנתו של קראפט איננה משנה סדורה , ברומה למשנת חברו , ואלטר בנימין , על כל השוני שביניהם . על הקורא להאריך רוחו ולשים לבו גם לחיווי שולי או סתמי , כביכול , כי דווקא הוא עשוי להחזיק בעיקר הטענה . הוא יצא נשכר . הוא יוודע אל פרקים בתולדות הספרות שהביקורת העברית לא טיפלה בהם - ואם יימצאו בין הקוראים שאמונים על אותם הפרקים ואף על הביקורת שהוקדשה להם בלעז , ייתקלו כאן בגישה חדשה ומקורית . בין הפרקים השונים בספר זה , דומה , כי הנושא המוכר ביותר לקורא העברי , הוא קפקא . והלא כאן אפשר להכיר במשהו את גישתו של קראפט . לא נמצא שום " גילויים " מרעישים , שום הפתעות מדהימות , שום אפקט ביקורתי , אלא חרירה שקטה לנבכים ובחינת מצבים קיומיים כמעוצבים בתבניות לשון . ניקח לדוגמא את פירושו של קראפט לקטע הקצר של קפקא : שיבה הביתה מתוך תיאורן של מאבק . הטקסט של קפקא בא להביע את צערו של אדם על שאיננו מסוגל לאהוב . התגובה העיונית נצמדת לטקסט המצוטט ומפליגה ממנו להגות עצמית , תהא זו מובלעת ככל שתהא . הנה : הבן האובד הניזון בניכר משאריות . חש חרטה בלבו ושב אל בית אבא .

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help